torsdag 15 januari 2009

Mus i mitt hus...(lägenhet)

Det verkar ha gått inflation i musinvasion just nu...........har nog frammanat en sån här hemma med tankens kraft efter att ha läst alla blogg-inlägg om fenomenet........eller nåt.
Jag kan gärna samsas med de små liven....ute....där stör jag mig inte alls på dom, men.......

För ett par år sedan, hade jag en allvarlig dust med mössen under min diskbänk.....ett slag jag på sätt o vis förlorade. Hyresvärden e det inte ens en idè att besvära med dylika små problem....så jag tog tag i frågan själv. Jag har en hund som är en alldeles utmärkt musjägare...(ute fångar han de rätt som det är)....men det är ju begränsat var han kommer åt med sin stora kroppshydda......under, bakom diskbänkar ingår inte i de utrymmena. Jag är inte så förtjust i att gillra musfällor....både av hänsyn till mina små fingrar...o sen tycker jag inte om att de kanske ligger där döda ett tag, om man inte e hemma när det "smäller" t.ex. Det slutade med att jag flyttade sopkorgen till "skafferiet" där det inte finns nån ingångsmöjlighet alls. O så har det varit sedan dess.....utan godis inga musbesök.

Tills i går kväll....!

Jag sitter i soffan o kollar på "burken"....när jag hör ett lite....liksom försiktigt krafsande.....i min garderob..(en sån där stor som man kan gå in i....hamnar ju inte bara kläder där inne inte!) Min ryggmärg visste vad det där ljudet var långt innan jag ens ville ta in det i mitt medvetande! Det var det mest karakteristiska "musförsökerätaförsiktigtförattintehöras-ljudet" man kan tänka sig!

Bråkdelen av en sekund senare har jag alldeles ljudlöst förflyttat mig fram till garderobsdörren o står med näsan ända ner i golvet för att försäkra mig om att jag verkligen hört rätt....(det kan ju vara så att jag blivit så påverkad av alla mus-inlägg på olika bloggar att min hjärna spelar mig ett allvarligt spratt)

O visst........inga hjärnspratt här inte!! Jag vänder mig lika ljudlöst om o tecknar!! till Atlas att han ska komma dit.....han ligger redan på helspänn o betraktar mig.....min hastiga förflyttning har inte gått obemärkt förbi....nåt spännande e på gång. han studsar upp o kommer dit....o jag river samtidigt upp dörren o skriker.."ta musen".....
(samma fras används när jag upptäcker, eller han har fångat en mus ute...så han är väl bekant med just den...ungefär som den där trumpetfanfaren som används i gamla krigsfilmer när det e dags att anfalla)

Nu är ju detta inte så lätt som det kanske kan låta....eftersom min garderob för tillfället var extra välfylld.....(hovslagarlådan hade tillfälligt tryckts in där med, på sin väg tillbaks till stallet...tillsammans med hundmatsäckar o annat)......så musen hade gott om tid på sig att pila iväg till sin nödutgång innan jag fick undan alla prylar så min musjägare fick fritt fram.

Så nu då..........sitter jag här med garderobsdörren vidöppen...med lyset på....o fri sikt in från min soffhörna.....o en Atlas som bara väntar på anfalls-signalen. Det får bli en dag i musattackens tecken i morgon....får väl försöka "plugga" igen de där hålen på nå` vänster o hålla öppet ett tag........annars blir det nästa variant här hemma....på lik linje med sopor i "skafferiet".......ständigt öppen garderob.

För de gillar ju inte att utöva sina sysslor i all offentlighet de däringa mössen.......o jag vill inte ha mus i mitt hus...(lägenhet)


Hej o hå.

2 kommentarer:

  1. Möss e oxå "mänskor".. så va rädd om din mus.. din/a hus-mus/ar...:)

    Kram från Tanta!

    SvaraRadera
  2. Näe...det e dom inte alls det....o skulle dom va det så kan dom hitta en egen bostad!! Här e redan upptaget!!
    O jag e visst rädd om den/dom...annars hade jag satt upp fällor för länge sedan.....nu påbörjas ju en förhandling åtminstone....de får ju möjligheten att dra sig tillbaks....så DET så!
    Kram

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails