söndag 11 januari 2009

Pitbull-lookalike

När vi var på hemväg från vår låååånga utflykt i dag.....ser jag på långt håll en hund som rör sig över vägen. (en gammal nerlagd landningsbana). Jag säger åt Atlas att hålla sig nära, så jag kan koppla eller ta tag i honom om det behövs.
När vi kommer närmare ser vi att det rör sig folk...och hundar på isen....ångermanälven är som en fyrahundra meter bred autostrada just nu, så de som känner sig säkra på den har hur mycket "tummelyta" som helst. Själv håller jag mig helst på land, om jag inte med egna ögon sett tjockleken på isen just där jag ska gå!

De som går där nere ser inte oss...men det gör deras ena hund. En glad Shar Pei...(det ser iaf ut som en sån)... kommer efter oss för att hälsa. Inga problem....jag ropar ner till ägarna att de har en hund här uppe, de var på väg genom en kanal som går under vägen. Det e liksom en å som viker av från älven.

I nästa sekund kommer den andra hunden farande upp från älven. Samtidigt hör jag världens vrål från mannen nere på isen: "DEVIL.....KOM HIIIIIIIIT ! " Den här jycken hade däremot inga trevliga avsikter alls......och absolut ingen avsikt att lyssna på sin husse! Utseèndet på hunden va ungefär som en Amstaff....med mycket bredare huvud......( de säger på "byn" att det är en Pitbull.....men jag vet inte hur de ska se ut...Amstaff däremot har jag träffat några förut...alla genomtrevliga individer!)

På stela ben och med sänkt huvud kommer den i rask takt rakt fram till oss....o flyger på Atlas! Helt utan förvarning....eller nån form för hälsningsbeteènde alls!

Fram tills dess hade jag ju hållt Atlas i halsbandet...men nu släpper jag...han ska ju ha möjlighet att försvara sig! Han blev nog lite tagen "på sängen" han med....men det tog bara nån millisekund så upptäckte nämnde jycke att här hade han fått munnen full. Atlas e världens snällaste o goaste...men samtidigt en mycket självsäker och "ranghög" herre.......han har visat förut när han blivit påhoppad att han inte låter sig tryckas ner!

Hade han varit en lite vekare typ så hade det nog inte gått lika bra som det nu gjorde......när denne "Pitbull-lookaliken" upptäckte att han inte fick ner Atlas...blev det liksom lite stillestånd....tillräckligt länge för att husse hann fram för att greppa tag i sin hund o dra iväg med den en bit bort.

Själv ropade jag till mig A o ställde mig ett tag o bara glodde på ekipaget...(han satt på "Pitbullen" samtidigt som han försökte få tag på Shar Peien)......

Var liksom lite förfjamsad jag med. Tog en snabbkoll på A, upptäckte inga synliga blessyrer.....sen drog vi oss sakta undan.....fortfarande gloendes på gubben o hundarna. Atlas hade en kam som en dinosaurie hade varit stolt av längs med hela ryggen.....

Hade liksom förväntat mig nån form av kommentar från hans sida..........han va ju tydligen medveten om sin hunds dåliga beteènde, han kunde åtminstonde be om ursäkt o fråga om allt var OK med min hund...men nej....inte ett knyst.

Jag har inte haft nån åsikt eller egen erfarenhet av den här typen av hundar förut....men nu har jag iaf det om just den här jycken!! Han skall inte gå lös överhuvudtaget! Uppenbart så har de ingen bra kontroll över eller kommunikation med sin hund i såna här lägen....o då ska han vara kopplad! Det har varit en del "snack" på byn om den här hunden...men jag har hittills bara lyssnat med "ett halvt öra".......det är så otroligt lätt att det överdrivs när det gått några varv.........men nu vet jag av egen erfarenhet att det inte är nån sund individ.

Dagens visdomsord från Atlas till Blenda o Kalle är........"Pitbull-lookalikes" är inga trevliga hundar! Hundar som ser ut som jag däremot...( som t.ex Flatcoat Retriever o liknande).......e oftast mycket charmerande o trevliga att umgås med!

Hej o hå!




10 kommentarer:

  1. Vad har hänt med din sida, det är så mörkt att det knappt går att läsa. Ha det bra :-)

    SvaraRadera
  2. Skaffa glasögon Uffe-Puffe!!..;-)....det e den där åldern du vet....:-)

    SvaraRadera
  3. Men herre jösses, nu är jag så upprörd att jag nästan skakar. Åh din goe Atlas, tur att allt gick väl. Jag är nog också av den sorten som försöker undvika att ha förutfattade meningar om diverse raser utan ser gärna till individerna. Men jag ska villigt erkänna att det finns vissa raser som inger mer respekt än andra när man möter dem.
    Sen har jag ju väldigt svårt att förstå varför man väljer att skaffa en ras som kräver det lilla extra av en om man inte är kapabel att fostra den till det bästa. Och att man bara vågar sig på att ha en sån hund lös förstår jag inte heller.

    Det är ju därför retrievern ligger mig extra varmt om hjärtat.
    De har ett förtroendeingivande sätt och är positiva och tillgivna både mot sin ägare och mot andra de möter. De är lättförda och älskar att jobba.
    För mig är valet enkelt, men jag förstår såklart att smaken är väldigt olika. Fast jag skulle aldrig kunna ha en opålitlig hund okopplad med gott samvete.
    Sen är det ju ganska läskigt att veta att det finns lösa hundar med den mentaliteten i ens omgivning.

    SvaraRadera
  4. Ska nog gå förbi därborta vid tillfälle o säga som jag tycker...att de får ha den kopplad i fortsättningen. Jag vill inte heller känna mig osäker i fortsättningen när jag är ute.

    SvaraRadera
  5. Jo, tänkte oxå att det måste vara åldern, eller att jag hade parkerat rullatorn mellan mig o skärmen :-) Men nu är det bättre o jag kunde läsa om den idiotiska hundägaren :-( Må väl o gott/the old fart ;-)

    SvaraRadera
  6. Oisan...for en tur!!Godt det gikk bra for dere..Takket være at Atlas er tydelig..puh!!
    Enig med deg at denne mannen godt kunne ha spurt hvordan det gikk i det minste,men enkelte kan man tydelig ikke forvente noe av..
    Kos kveld til dere..
    Klem Randi

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. sch vad otäckt! Vilken tur att Atlas (och du) hade sinnesnärvaro att agera som ni gjorde!

    Själv har jag "bara" två bitchiga tikar som ryker ihop här var o varannan dag just nu - löpningar på G ...

    SvaraRadera
  9. Det var allt tur för DEN hundägaren och hunden, att det INTE hände Atlas något... För då hade jag nog kört 60 mil i rena ilskan och "läst lagen" vad som gäller för dessa.. "Pitbullen" är ju en framavlad kamp-hund och som många har, som INTE ska vara hundägare alls...
    Här har det gått åt "en o annan" både liten o större hund, som blivit så illa bitna, att de har fått avlivats! Usch, vad arg jag blir!!!

    SvaraRadera
  10. Huff..Slike hunder skal ALDRI være laus. Det er ikke morsomt å møte aggresive hunder. Å eieren burde blitt anmeldt.
    Atlas var en kjempefin Flat. Vokste opp med en slik hanne jeg også. Nå har jeg en stor Boxerhann på 20 mnd. Fin logo du hadde laget forresten.

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails