måndag 19 januari 2009

Skidpaket.


I dag var det dags för återbesiktning av snälle lille bilen....o min snälle utomjording till bilmekaniker åkte med dit.....utrustad med hemgjorda kakor att överlämna.....han sa att det ökade min chans att få igenom bilen......(inte alla som har en sån mekaniker heller!!)

O igenom kom den....utan anmärkning nu......på övre gränsen av vad värdena skulle vara......men det räcker ju!! Har en liten misstanke om att det inte skulle lyckats utan medföljande utomjording med kaka!!

Sen for jag......(ett norrländskt uttryck som jag anammat)...till Kramfors för att titta på ett par pjäxor. Skidor o stavar hade jag fått låna för ett tag sedan, nu fattades bara fotbeklädnaden. In på sportaffären, hittade skidavdelningen....o pjäxorna.......suck.....va många olika sorter det fanns. O ingen personal alls i sikte....hade prickat lunchen såklart, så jag blev ståendes där o titta ett tag.........o fick syn på skidpaketen.....! Då får man ju både skidor, bindningar o pjäxor.....i ett paket. Hade ju funderat på det förut oxå.

Så när det äntligen dök fram en människa som hade pejl på skidavdelningen...så frågade jag efter ett skidpaket...med vallningsfria skidor.....kleta med valla tänker jag då INTE hålla på med! Enklast möjligt ska det va....bara spänna på sig o ut o åka.

Men se det tyckte då inte den här mannen som hade tagit sig an att betjäna mig serru. Han gick på med storsläggan direkt o drog med mig in i "verkstadsavdelningen"....där behandlingen av skidorna tog plats...(och prepareringen av kunder tydligen)....under tiden det bara forsade ur honom alla nackdelar med vallningsfritt. Hade han varit lite mer otrevlig så hade det kanske varit lättare att avfärda honom....men det va ju faktisk en riktigt trevlig prick oxå.

Det slutade med att jag kom hem med.....skidor...(proffsvallade med parafin o klisterremsa, skall bara underhållas med glidvalla varje mil ungefär)...med bindningar förstås....ett paket klistertejpsvalla....(5 meter, fast han sa att den behövde bytas vartannat år ungefär...??...borde klara mig tills jag e 50..??..)...glidvalla såklart.......stavar....skidhophållare.....(vet inte vad det heter annars, frågade om han kunde tejpa ihop dom så det blev lättare att transportera de till bilen o då måste jag ju bara köpa de här i stället)...och ett par pjäxor som jag absolut inte skulle valt annars. Otroligt sköna va dom....men VITA....med FLUFF.....och GULDKANT........det e ju så tjejigt så man kan få spunk! URRRK! Men sköna va dom....får låta bli att titta ner när jag åker. Eller "går på ski".....som det heter på norska.



O jag som bara skulle titta lite o se om jag kanske kunde hitta ett par OK pjäxor.......suck!



Det tog rejält mycket längre tid än vad som var tänkt o så här trött o uttråkad ser man ut när man tålmodigt fått vakta bilen i all oändlighet. Hoppas ni har affärer där nere i södern Blenda, där hundar kan följa med in o assistera!


Hej o hå.

10 kommentarer:

  1. Vi har ju inte heller såna affärer här nere. Men å andra sidan har vi väl varmare i bilarna kan jag tro.
    Men va härligt att kunna åka lite skidor, det har jag inte gjort sen jag var barn. Fast vi har ju så sällan snö här nere så det blir ju aldrig tid att öva. Men det ser härligt ut och jag kan tänka mig att det är det, speciellt när man har hund ;)
    Men jag ska ju vara hundvakt på onsdag i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Ahhh...va kul.....alltid nåt....i väntan på....:-)
    Det va ingen vinterkyla här i dag heller direkt...så speciellt kallt hade han nog inte...men roligt e det ju inte att ligga sysslolös i bilen.

    SvaraRadera
  3. hehe, kanskje jeg også skal ta med kaker når jeg skal på kontroll med bilen. En helt utrolig genial ide :-)
    Det blir sikkert masse skigåing på deg nå, moro det.
    Jeg har ikke turt å ta med Balder på skitur enda for han drar så veldig når han får på seg drasele, vi må nok øve litt først...

    SvaraRadera
  4. Grattis. Da er utstyret i orden iallfall. Ut på tur.. Det blir bra.

    SvaraRadera
  5. Ja...det skall bli orntli gøy...og noen drasele er ikke å tenke på med Atlas....han løper altid fritt ved siden av....han er flink til å komme når jeg kaller, så det går greit...det er verre med å holde seg unna....han har ikke helt peiling på hva det er jeg har på beina.....:-)

    SvaraRadera
  6. Här i söder kallas det för mutor (kakorna) Kul att kak ÖHH-BILEN gick igenom, så det inte blev smulor av den ;-) Tror du åkte till sportaffären efteråt, men prova med de VITA pjäxorna på besiktningen nästa gång, då går nog bilen igenom direkt ;-)

    Nu i backen Atlas får vente, på en skidklädd Bente. Men när det går ner, han knappt Bente ser. De vita pjäxorna-med inslag av guld o päls-då kommer det gå som på räls. Men akta dig när du med staven för, så du inte den i objektivet kör.

    Oj då....nu blir det nog dräp *L*

    SvaraRadera
  7. Hehe,ja,sånn kan det gå,man kommer ut med mye mer enn man hadde tenkt.Stakkars lille vofsen som måtte vente så lenge,men nå får han vel være med på fine skiturer.
    Smart å ta med kaker på verkstedet når bilen skal godkjennes.
    Ha en flott tirsdag!

    SvaraRadera
  8. Hei,du spurte hvilken mal jeg bruker.Tror den heter minima lefty stretch,det er ihvertfall en stretch-mal så jeg kan lage store bilder.Håper det var til noen hjelp.Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  9. He he, genial ide med dei kakene;0)
    No er i alle fall utstyret i orden ser eg, om det vart litt venting på bofsen så har han sikkert igjen for det:0)
    Ha ein toppers ettermiddag, klem

    SvaraRadera
  10. Behöver snart ett lexikon här *s* Just joking !!!

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails