lördag 24 januari 2009

Mus i mitt hus...(lägenhet) - Rond två!

För två kvällar sedan var det dags igen.....för det där ljudet av en mus som knaprar på nåt mumsigt.
Efter förra gången har det ju varit lugnt, så jag hade börjat ställa tillbaka saker i min garderob igen. Jag hade precis krupit ner med en god bok o lagt mig tillrätta.....när jag höööör det!

Samma reaktion infinner sig som förra gången, kroppen stelnar, öronen fladdrar, tills jag hööör det en gång till. Då förflyttar jag mig återigen på en mikrosekund från sängen bort till garderobsdörren, där jag återigen står med ena örat nere vid golvlisten för att säkerställa ljudets riktighet.

Samma procedur med Atlas, dörruppslitande och vrålande om att ta musen......men den hann undan den här gången också. Attans!

Nu får det vara nog! Det är inte ens kallt ute.....så några svart-fötter kan dom inte skylla på den här gången.....nu är det krig!

I går åkte jag till järnhandeln och tittade igenom deras mus-krigförings-attiraljer....o ser man på....de hade en sån här....som passar alldeles perfekt för min krigsplan. Jag är ju som sagt inte så förtjust i de traditionella fällorna.....de blir ju liksom så döda om de går i sådana.
Jag har nämligen en PLAN för eventuellt infångade inkräktande möss....Atlas ingår i den planen.......!

Senare i går upptäckte jag också att de hade återockuperat mitt utrymme under köksbänken...även om det numera inte fanns nånting som skulle kunna klassas som ätbart i musväg....det var musbajsar precis överallt därinne!

Så....UT med allting därifrån igen också......så jag....(efter att Atlas hade kollat runt ordentligt och säkerställt att det inte fanns någon efterbliven idiot-mus kvar som han kunde få fatt i)... kunde krypa in o kolla var de kom in någonstans...o kolla här..!!

En gigantisk öppning i mus-väg, med tanke på att de bara behöver några millimeter för att klämma sig in. Det blev väl obekvämt för små mus-magar att klämma ihop sig i längden, så de passade väl på att utvidga lite. Ett lite mus-home-makeover!

Så nu försöker jag komma på vad som skulle kunna fresta en liten gourmet-mus mest.....så den inte kan motstå att gå in i öppningen på ena ändan på buren, kliva upp på vipp-brädan, o låta sig ramla ner o bli fångad i den däringa manicken...( jag har mina små tvivel om att den verkligen fungerar så bra som han sa, den där mannen på järnaffären)

Den har nämligen varit laddad i natt...med älg-korv och hundmat. Det var ju hundmaten de hade knaprat friskt på därinne förra gången, så jag tänkte....om jag utökar menyn med lite läcker korv också....dåååååå. Jag hade dragit ett oemotståndligt doft-spår med korven ända fram till fällan också, så de inte skulle kunna undgå den serverade läckerheten. Inbillar mig att möss har en utomordentligt förfinad näsa, som kan lukta sig till sånt på långt håll.

Men icke........! Nu har inte jag nån riktig pejl på vad som skulle kunna ingå i en mus-lyx-meny, men......inte verkar det vara älg-korv inte!

Lite traditionell ost då......?

Nån som har nåt bra tips kanske.......?

Hej o hå.....förbaskade mus-tå!

21 kommentarer:

  1. Men lite roliga är dom i alla fall, dom där mus-uslingarna. För de håller en lite sådär lagom upprörd, förfasad och sysselsatt. Och triggar igång kreativa och musliga klurighetstankar om hur man ska lura dem för att få tag i dem. Vi har haft det väldigt lugnt hos oss just nu tack och lov *knackar i trä*

    SvaraRadera
  2. Jotack....sysslolös hinner man då aldrig bli på den fronten märker jag. Hoppas det lyckas med den här manicken nu...:-)

    SvaraRadera
  3. hej Bente! Jag tycker din blogg är ett särdeles trevligt ställe att hälsa på också! Välkommen åter till mig! :-)

    SvaraRadera
  4. tack för hjälpen!!!
    Men ...nästa fråga då ;-) hur får jag en annan färg för att markera klickbart ord?

    Gud vad kul det är att lära sig mer!!!
    kram ancan

    SvaraRadera
  5. Lykke til sier jeg bare. Mus er ikke festlig å ha i huset. Håper du får tak i den/de og får de ut. Der de hører hjemme!!
    Ha en flott lørdagskveld. Uten mus..

    SvaraRadera
  6. Sitter här o väntar *S* Så jag passade på att läsa bloggen :-)

    Hoppas du får musen nu, det finns knappt nåt mer störande än just dessa musljud o just när man ska sova.

    Ingen lyrik, men ett ordspråk kommer väl till hands nu :

    DEN SOM VÄNTAR PÅ NÅT GOTT-VÄNTAR ALDRIG FÖR LÄNGE :-)

    SvaraRadera
  7. Det var en gång en mus som hette Sara, och som Inte i Bentes fälla ville vara. Den kröp o var försiktig-det kändes ganska viktigt. Hon gick o smög på tå-ville inte i fällan gå. Men ibland, så vilade den en stund-bort från en nosande hund. Men hon tänkte lite förstrött att denna Bennte tänkte sött- för det var ju ingen fälla, som ljudligt kunde smälla.

    SvaraRadera
  8. Ja, da burde du kanskje ta en tur innom bloggen min;)
    og sende meg adressen din på mail til meg!!!!

    SvaraRadera
  9. Godmorgon...fniss!

    STORT GRATTIS Bente.. till att DIN fina Foto-Safari-logga vann..
    Det är du väl värd!!!

    Kramar från Tanta-nattugglan och två snarkande apsar..:)
    Kanske dax att sova nu...?!

    SvaraRadera
  10. He he, må le litt av musekrigsføringa di;0)
    Men det er forbaska å få dei i hus...
    Vi hadde faktisk så mykje av utyska at forsikringsselsakepet dekte hjelp frå skadedyrkontrollen...
    Gratulere så masse som vinnar av fotosafarikonkurransen,Bente!!
    Dette var min favoritt, så det skal bli kjekt å ta i bruk
    logoen:0)
    Klem

    SvaraRadera
  11. GRATULERER, din foto-safari-LOGO vant;) Den var kjempefin!!!
    Hilsen Turid;)

    SvaraRadera
  12. Hei og gratulerer med vinner-logo:o))

    Mus.. au da.. ja, de er ikke enkel å få has på.. og hundefòr er nok festmat for de der..

    Her på gården har vi boxer ute med gift, vi har leid disse hos Mortalin..med tre store länger er det ikke mulig å bruke vanlige musefeller..og boxene fungerer godt.

    Du får ha en trivelig søndag, og god musejakt.

    PS! nydelige bilder hos deg.. flott hund:o) vi har irsk setter selv.

    SvaraRadera
  13. for it girl" bara ge dom små terrorsiterna. Här hade vi "det stora muskriget" vintern för 4 år sedan. Jag låg i sovrummet och hörde hur dom små huliga´nerna åkte kana nerför snedtaket på vinden .suck...

    Lycka till! Ge dom en hård fight!

    SvaraRadera
  14. SuperGrattis til deg:-)))Så det hos Petunia..
    Musene har kanskje ikke kommet fordi de har oppfattet hva du har tenkt..
    Vær du glad det ikke er R....r(klarer ikke engang å skrive ordet jeg!!
    Superdeilig dag&Stooor klem fra Randi

    SvaraRadera
  15. Huff,mus er ikke greit å ha i huset nei,håper du greier å bli kvitt dem,men det er jammen ikke lett.

    SvaraRadera
  16. Gitt deg en utfordring på bloggen min!!
    Håper du tar den:-))
    Fortsatt fin dag & Klemmm

    SvaraRadera
  17. Tusen tack för alla trevliga kommentarer...både norska o svenska!

    SvaraRadera
  18. Låna en Jack Russel och håll luckan öppen.

    SvaraRadera
  19. Caprifool:

    Slänger armen kring Atlas....*du o jag Atlas....du o jag*

    Tackar för tipset...men vi klarar nog av det här till slut ;-) Atlas är som en Jack Russel i jätteformat när det gäller musfångande....iaf utomhus....innomhus är han ju tyvärr lite begränsad p.g.a sin storlek, men tillsammans.....:-)

    SvaraRadera
  20. vi laddar musfällorna med godis. Typ kola som vi har tuggat lite på , eller skumgodis. Dom är ena riktiga gottegrisar! och har enmus redan gått i fällan, så går inte många andra in, jag har börjat diska ur fällorna, så det inte luktar nåt och då kan man få mer fångst...

    SvaraRadera
  21. Vilket toppentips!!! Det ska jag genast prova....det har nämligen inte gått nån liten musrackare i fällan sedan det smällde första gången.......Här ska diskas musfälla! :-)

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails