torsdag 22 januari 2009

Fartstripa

Nu börjar det bli fart på mig igen........började dagen med en tur bakom rumpan på Månåpål........älskar den där hästkraken även om han nyps o härjar med mig...han e riktigt knallgo` .......


Sen åkte jag över till en väninna på andra sidan älven o lämnade tillbaks skidorna jag lånat...(har ju numer ett eget "skidpaket"!) Tog med henne o de två minsta tjejerna ut på en snöpulsar-promenad.....delvis på kanten av den istäckta Ångermanälven. Det var mycket lättare att komma ner på älvkanten än att komma upp sedan upptäckte vi.

Vi såg ut ett strategiskt ställe där vi skulle klättra upp...en mindre bergsbestigning! Puttandes varsin liten tjej framför oss, kröp, ålade o klöste vi oss uppför....rejält brant var det! Mitt i det hela kom ju den obligatoriska skrattattacken som gjorde att vi hade fullt sjå att klamra oss kvar där vi var utan att dratta ner igen...men upp kom vi...o roligt hadde vi!


Senare åkte jag upp till stallet igen och skodde två fötter till.........six down....six to go......fast de fyra sista, som sitter på "Storbumsan".....alias Månstråla....tillika moster till nämnde Månåpål.....skall bara verkas...hon har inga skor på sina små fötter. Bara o bara förresten.....det är ju lika viktigt att "Storbumsor" får sin regelbundna pedikyr också.
Hemma igen fann jag för gott att skala av mig håret också...det var ju ett tag sedan det gjordes nu.......som allt annat under min "tomgångsperiod".

Jag kommer ihåg en gång när Tanta skulle klippa mig, det var alldeles i början på min senaste period med snaggat. Jag instruerade noggrant hur det skulle göras, man vill ju att det ska bli bra....även om det är lite kvar.......o det gick jättebra...tills på slutet.

Jag tog bort den där kammen som satt på för att det skulle bli en viss längd, så ho kunde trimma kanten bak i nacken o så........sen tror jag Tanta glömde bort vad ho höll på med..(inte alls ovanligt).......för efter ho var klar där bak, skulle ho dra över resten för att va säker på att ho inte missat några hårstrån.

Det var bara det att ho hade inte satt dit den därra kammen igen....så jag hör/känner bara hur det fräser till på sidan av hövvet. Ho hinner ju köra en bit innan jag skriker: "VAD GÖR DU"........o rycker undan knoppen.

"Oj då."....säger Tanta....och ser lika förfärad ut som jag känner mig...."jag glömde...förlåt"......

Jag tittar mig i spegeln........o ser en riktig fartstripa på sidan av hövvet...utan hår alls.....(i kortaste laget till o med för mig)......ungefär som ett sånt där vikande hårfäste som karlar kan ha......fast fem cm brett och med raka kanter...på EN sida......sen e inte jag nån karl heller.

Sen tog gapskrattet över....det är ju faktiskt sånt man får räkna med när man överlåter sitt huvud i en "Tantas" händer!

Numera klipper jag mig själv.....det går alldeles utmärkt...och det är säkrast så.



Det här flinet går ju såklart till Blenda.......(och Kalle)

Hej o hå, sex skodda tår.

9 kommentarer:

  1. Måste vara helt underbart att få känna på "riktig" vinter med snö och kyla, är lite avundssjuk. Ser härligt ut.
    Vi tackar för flinet.....jag börjar mjukna i hundfrågan..

    SvaraRadera
  2. Har förstått det.......det glädjer mig att höra...:-)

    SvaraRadera
  3. F'låt..f'låt...FÖÖÖÖRLÅÅÅÅT.. igen!
    Minns de som de var igår...usch, va pinsamt!!!!!!!!!
    Jaa, de e nog bäst du sköter frisyren alldeles SJÄÄÄÄLV...:)
    Åter härliga bilder och text så man skrattar av stolen!
    Roligt att du e på G igen.. även bakom rumpan på "Stor-prinsen..:)

    Nattikram från Floda-dam, utan virus.. om inte apsar o snöfall räknas till den kategorin....hihi...

    SvaraRadera
  4. Herlig tur virker det som.
    Du er temmelig korthåret skjønner jeg?? ikke at jeg har så mye hår, klipper meg hver 5.uke men til en FRISØR. hehe..
    Kort hår er kult.

    SvaraRadera
  5. Har det landat perfekta strål-bitar i skotolen..? :)

    SvaraRadera
  6. PiLi:
    Apsar är absolut inget virus...snön kan diskuteras..;-)

    Majorogmeg:
    Temmelig var rette ordet ja...sånn cirka 5 milimeter.....billigere å være sin egen frisör, men din frisyre er skikkelig tøff!

    Familjen Andersson:
    Hur KUNDE ni gissa det??? Förstår inte vad som är så begärligt med dessa stinkande bitar...;-) Det kanske är ungefär som våra stink-ostar? Dååå kan jag förstå det...

    SvaraRadera
  7. Å,det så herlig ut,altfor lenge siden jeg satt bakom en hestrumpe nå,men i min ungdom kjørte vi hest hos mine besteforeldre.Den hårklippen hørtes skummel ut,får håpe ikke noe sånt skjer i morgen,for da skal jeg nemlig til frisøren,hehe.

    SvaraRadera
  8. Ha ha Bente, jag tror att även du har ett finger med i spelet när det gäller min man och att han mjuknat i hundfrågan.
    Jippi så kul! Nu börjar det kännas på riktigt att det förmodligen blir en valp i vårt hus.

    SvaraRadera
  9. Anne-Berit:
    Det er vel en "utdannet" frisør du skal til håper jeg :-)

    Blenda:
    Det känns ju nästan som jag skall "bli med valp" själv ju....:-)...spännande o mysigt att följa.

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails