måndag 5 januari 2009

Besiktning

Jaha....roligare har jag ju haft!

Dagen började alldeles utmärkt.....nästan 25 grader kallt när jag klev upp, det första jag gjorde var att starta bilen....så jag skulle vara säker på att den verkligen gick igång.....o det gjorde den ju hur lätt som helst....utan motorvärmare......snälle lille bilen!

Ut med Atlas på en FRISK runda.........startade bilen igen...pysslade mig klar o begav mig till Sollefteå......och besiktningen.

Var där precis fem minuter innan...perfekt....slapp sitta o vänta.....det va ju liksom lite kallt! Portarna öppnades o det va min tur. Körde in snälle lille bilen för dens första besiktning i "min regi". O det e ju klart....har man beställt tid på årets hittills kallaste dag...(klart jag borde kunnat förutspå det...*drar ironiskt på munnen*).....så är det ju bäddat för lite extra problem.

Först fick de inte upp huven........o därmed inte kollat chassinumret, vilket ju är ett måste för att det överhuvudtaget skall kunna konstateras att det e rätt bilskrälle jag sitter o kör!! Jag fick utan problem upp huven innan jag åkte hem i lördags morse...men det e klart....då va det ju inte 25 minusgrader heller!..........sen va det ju bara spolarvätska jag skulle fylla........o då behövde den ju inte krångla....eller HUR??

Sen va det tydligen helljuset som inte fungerade......på båda sidor.....?? Men i hela friden...har bilskrället fått nippran.....det fungerade utan problem i går eftermiddag när jag va ute o åkte.....o det fungerade lika j***a prickfritt nu i eftermiddag!! Ja, ja, det fungerar väl på återbesiktningen då......snälle lille bilen?

Sen va det det här med ena bromslyset bak.....(det hade tydligen varit samma problem vid förra besiktningen sa de, men det kunde ju inte jag veta eftersom jag bara ägt bilen en månad o inte fick med några besiktningspapper).......det som hände när han trampade på bromspedalen....va inte att det lyste upp nåt extra bromslyse inte, som det borde göra...i stället slocknade hela belysningen på den sidan.....mycket opraktiskt.....tycker jag!

Sen...(verkar hakat upp sig med den meningsbörjan nu)....va det CO-värdet som va skyhögt....det skulle inte vara över 0,3....om det skulle bli godkänt.......snälle lille bilen fläskade till med ett värde på 2,8.....varför inte dra till när man ändå e i gång..? I samband med det va det nåt "Lambda-värde" som va för högt....men pyttsan...vem bryr sig vid det här laget.

Så det va det! Jag gick från besiktningen med en lapp med ett lysande fint rött klistermärke på........överlämnad av en besiktningsman med ett "jag är ledsen"............jo........tack ändå, replikerade jag med ett skevt flin tillbaks.

Inte alls lika beskedet tacksam fräste jag ner till centrum för att göra ett ärende på kassaservice...trodde jag. Muttrandes för mig själv hittade jag en parkering nära o klev ur. Rundade hörnan där det skulle va...o får syn på en skylt som säger: Företagspost...eller nåt dylikt...."kassaservice i S upphör från o med 1 okt"......VA! Muttret innombords..( vet inte om jag pratade högt, inte alls otroligt)....ökade i styrka...när jag hör en glad röst ropa.."Bente".......vänder mig om mitt i muttret o får syn på en kurskamrat.
Borde ju blivit lika glad som hon såg ut att vara.....men åskmolnet i mitt huvud hade totalt tagit överhanden nu......"men hej.....här finns ju för fasen inget kassaservice.....men hej K......kul att se dig....vad gör jag nu då.......när inte kassaservice finns....vad e det här för elände......?? "Skulle du på "Företags......vad det nu var"? frågar hon lite försiktigt. Näääeeeee....det skulle jag INTE....jag skulle ju på kassaservice......f*n också....nu måste jag gå bort till banken i stället....fräs....!............
Stackars människa...hon träffade verkligen på mig i ett mindre trevligt ögonblick........frös gjorde jag också.....skulle ju bara "hoppa" in o göra mitt ärende...så jag hade inga vantar på mina små fingrar heller. Avslutade samtalet...(om det nu kan kallas det).... i farten o sprang vidare...till banken. När jag äntligen kommer fram till kassan säger tanten i ett försök att konversera..."e det forfarande lika friskt ute"...jaaaa, säger jag......"å hua, det e lite för kallt för min del nu"...säger hon...o förväntar sig att jag ska hålla med. Det ska va så vid den här tiden på året!!!....småfräser jag innan jag går..........så DET så!

Jag satt nog o muttrade högt tror jag...för mig själv i bilen på väg hem!



Efter jag stoppat i mig ett par mackor...packade jag in mig o Atlas i snälle lille bilen o åkte till Kramfors. Hälsade på en väninna som jag inte träffat på jättelänge......o saknat jättemycket. Vi tog en promenad i spåren, Atlas njöt av turen o jag njöt av hennes sällskap....hon e en sån lättsam människa att umgås med...det bara käns bra.......precis vad jag behövde efter i dag.



Hej o hå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Related Posts with Thumbnails