onsdag 4 februari 2009

Snorigt värre!

Om någon av er är speciellt känslig mot prat om snor.....ja, den sorten som finns i näsor...ska ni sluta läsa här! Hela detta inlägg behandlar nämligen detta tema väldigt ingående!


I yngre dagar var jag besvärad av allergier, mot mycket....som alla slags pollen, katter mm. Det medförde att jag större delen av året var mer eller mindre snorig och kliade i ögonen, eftersom jag inte alls kunde hålla mig undan det som utlöste min allergi, som djur....kor, hästar o andra djur som utfodrades med hö....som var det jag nog reagerade starkast på, tillsammans med katter.

Mitt envisa provocerande av kroppens histaminer resulterade till slut i att jag blev av med allergierna....omedvetet. Så nu tål jag det mesta....( timotei o katter kan fortfarande kännas lite)....men min näsa har liksom inte fattat galoppen riktigt!

Jag är fortfarande mer eller mindre snorig....i stort sett året runt. Men det finns vissa vädersituationer som påverkar min snok åt det "meriga" hållet. Jag måste dessutom ha en outtömlig reservoar med snor någonstans däruppe!


Som i går.......! Jag sadlade på hästen och gav mig ut i djupsnön så han fick pulsa runt i trekvart. Bra och rolig träning för honom och mig. Det var bara det att det var 18 grader kallt när jag gav mig iväg....och är det nåt som sätter igång snor-produktionen i min knopp så är det kyla!......(och blåst....om det är kallt och blåser, då kan ni tänka er..)
Så då sitter jag där.......o snörvlar, o snörvlar, o snörvlar......För när det är 18 grader kallt, så drar man inte gärna av sig vantarna, fipplar upp ett snytpapper osv. Näe......då sitter man där o drar upp det som vill ner....ett antal gånger...tills man tröttnar och sticker ut snoken o gör en riktig karlsnytning!

Ni vet...en sån där när man sätter näven...(det blir ju det eftersom jag har vantar på mig, annars är det bara ett par fingrar)....mot ena sidan av näsan o täpper till det utblåset, sen andas man häftigt in allt man kan......o blåser ut för kung o fosterland...(i mitt fall svenska kungen men Norge som land då, eftersom jag ju e född där)....så snoret liksom skjuts som ur en kanon och bara flyyyyger iväg.....( lyckas man inte, då har man snor neröver hela hakan).....sen upprepar man hela proceduren på andra sidan.


Har man lyckats med detta....så har man en snorfri snok.......i vart fall några minuter. För min snok har tydligen som uppgift att ha en mer eller mindre konstant mängd smörjmedel som ska halas upp o ner där inne. Det tar inte lång stund innan jag sitter på samma vis igen. Det konstiga är att om jag inte blåser ur den, verkar inte mängden öka avsevärt. Det är precis som en sån där vattenautomat som hela tiden fylls till en bestämd nivå. Fast en "snorautomat" då.

Ibland funderar jag på om det går att göra nån form av uppsamligsmojäng som jag kan hänga därunder liksom....? Ni vet ungefär så där som när man samlar in björksav om våren......så slipper man det där evinnerliga halandet. Som i går kväll när jag gick sista rundan med Atlas. Då hade det krupit under 20-strecket igen....o näsan blev försvarligt nerstoppad i en stor halsduk. Omedelbart sätter snoken fart och produktionen går upp på högvarv. Det är halvmåne och stjärnklart......tyst och lugnt......förutom jag då! Det hörs ju säkert över halva byn när jag kommer....speciellt en sån här kväll, när ljuden färdas extra långt. Ni vet ju hur det låter när nån är riktigt förkyld och snörvlar mest hela tiden.....så låter jag!


Nu är det ju förenad med livsfara för min lilla näsa att sticka upp ur halsduken för att snytas överhuvudtaget....antingen det är med pappersvarianten eller karlblåset. Nu är den nämligen sådär lagom fuktig med....eftersom man stängt in den i en halsduk också. Det blir ju liksom kondens därinne efter ett tag. Tar man då upp näsan därifrån och ut i den friska luften, är det stor risk att både snok och det besvärande innehållet fryser till is på en mikrosekund. Så det gör man inte.....annat än i nödfall. Hellre en levande snok med besvärande innehåll då....en en stelfrusen som riskerar dö...och kanske trilla av på kuppen.

Då skulle det vara perfekt med nånting som hängde därunder och samlade upp eländet.....då kunde jag slippa gå o dra upp det o liksom bara låta det rinna....? Njuta av tystnaden........? Eller kanske inte......urrrka för att tömma det uppsamlingskärlet sen då!

Eller kanske jag skulle prova en annan variant o plugga igen hela kranen tillfälligt. Fast tänk om produktionen bara fortsätter, o fortsätter, o fortsätter.......då kommer ju hela hövvet översvämmas ju..........näääeee.......usch......det får nog vara som det är ändå tror jag.

Men jobbigt är det!
Hej o hå....snorig som få!!

12 kommentarer:

  1. Å gjett om jeg kjenner problemet. Allergi mot bjørk og gress/timotei, så jeg tar medesin fra april og til i midten av september. Sist år var forferdelig.
    Jeg var ille som barn, så var jeg bra i noen år, men nå er det på`n igjen. I hele vinter har jeg og slitt med snørr, lurer på hvor den kommer i fra. Å frese ut snørra kalller jeg for å ta en "BJørn Dehli" skiløpere gjør jo det..men sørger for at ingen ser meg...hoho..

    SvaraRadera
  2. Ja, da er vi i alle fall to da :-)
    Lo gott når jeg leste om din "Bjørn Dehli"......man kan jo ikke kalle det for en "Bjørndalen".....han lar det jo bare renne ;-)....prøver også å unngå att noen ser meg....det ser jo ikke så koselig ut :-)

    SvaraRadera
  3. Huffda,hehe.Jeg har lest at nå oppfordres folk til å la ungene være mere sammen med dyr for da blir de ikke så snart allergiske.Tror nok det er noe i det.Lever de i en totalt steril atmosfære er det jo ikke rart om de reagerer på alt mulig.Litt snue har vel aldri skadet noen.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. He he...
    Så krana läker?
    Har lignende problem med näsa, men jeg nyser,å nyser å, nyser!!!
    Har hvert hos doktorn for en allergisjekk men det er ikke allergi! Bare en nese som klör og er "sensitive",Ikke noe å gjöre,ja foruten å nyse da! Og det blir verre når det er kallt.
    Håper du finner lösninga på rennende nese!
    Ha en go kvell!

    SvaraRadera
  5. Jag tänke föreslå dej att öppna munnen för att köra recycling.
    Men ångrade mej när jag googlade på snor och fick se en del intressant.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Snor
    Slutklämmen var den här:
    "Mucofagi är en medicinsk term för att konsumera snor. Det är i allmänhet ett socialt oaccepterat beteende, som dock inte är helt ovanligt bland mindre barn".
    Sån´t ska alltså inte vi vuxna syssla med...

    SvaraRadera
  6. Göran....va du tvungen att googla för att få reda på det? *skakar på hövvet*

    SvaraRadera
  7. Tänkte att det kanske stod att det innehöll några nyttigheter. Vitaminer eller så.
    Men skaka du på hövvet. Då kanske snoret kommer ut genom öronen och du gör en biologisk upptäckt.

    SvaraRadera
  8. O du trodde du skulle komma på en oupptäckt sensation.....att snor skulle innehålla en massa nyttigheter......*fortsätter skaka på hövvet...samtidigt som jag håller för öronen*

    SvaraRadera
  9. Jag ger upp. Den här duellen kommer jag aldrig att klara mej ur.
    Men skaffa ett par FM-hörselskydd med extra stora kåpor. Då kan du höra på P3 samtidigt.

    SvaraRadera
  10. *knyter händerna över hövvet i en segergest* ;-) Kram på dig...!

    SvaraRadera
  11. haha, så lenge du ikke snyter deg i maten min så er det greit :-) Jeg har heldigvis ikke noen allergier som jeg vet om, men jeg hadde nok vært like sta som deg og trosset dem så langt det hadde latt deg gjøre.
    Men har da vært full av snørr jeg også og det er som du sier, snufser og snufser til det MÅ ut og har man ikke snytefille så er det bare å blåse ivei og håpe på det beste, hehe..

    Forresten- kjempefin hest!

    SvaraRadera
  12. Gokväll SnorStina..f'låt, Bente..:)
    Mmmmm.. är det inte snoret som rinner.. så är det ögonen!
    Men du e duktig som kämpar på iallafall.. framförallt i denna kyla! Men Pille-Pelle blir väl glad över ditt sällskap.. han ser himla pigg och fräsch ut! Härliga bilder, as usually!
    Ni e ett "grant" par..:)
    Kram till dig o älsklingarna..:)

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails