onsdag 11 februari 2009

Fotosafari i sagovärld

Jag tänker börja med att skicka ytterligare en känga åt SMHI!!

De tycker vi skall ha 13 minusgrader här just nu.......men oavsett vad de säger så är det så här mycket vi har! Detta är nog rekord än så länge i felplanering från deras sida vad gäller temperaturen här hos oss.


Det blir mycket Fotosafari nu Petunia.......det är ju så vansinnigt vackert ute, så kameran går varm emellanåt. Det kan ju behövas om det är 18 minus när man ger sig ut, som det var i går. Jag skulle bara gå en vanlig långpromenad med Atlas, som jag brukar på förmiddagen. Jag har ju förmånen att studera hemifrån så jag kan lägg upp min tid hur jag vill. Otroligt privilegierad är jag, som har möjlighet att vara ute och njuta av detta vackra under dagens ljusa timmar! Det slutade med att jag var mer eller mindre tvungen att bege mig hemåt efter fyra timmar! Endast för att jag började bli så förskräckligt hungrig. De som känner mig vet ju att med min ämnesomsättning så är ju fyra timmar låååång tid utan mat! Skulle ju gjort matsäck innan jag gick.....

Solen lyser över Gistgårdsån och djurspåren går kors och tvärs.

Man äntrade ett sagolandskap så fort man kom ut i går!

Vackra "cigarrer" i djupsnön.

Den här lyfte från flygplatsen och kom flaxandes över mitt huvud. Har aldrig gillat hoppelikoptrar, jag får någon konstig föreställning om att flipp-flopparna skall lossna och komma jagandes efter mig, som just då råkar befinna mig i närheten. Som gigantiska matberedningsmaskins-knivar...som finhackar allt som kommer i dess väg! USCH!

Atlas långt ute på Ångermanälvens is. Den första att göra spår så långt ögat kan se. Till o med jag tordes gå ut en bit i går. Precis som en halvmeter extra snö skulle göra det något säkrare, det är väl snarare tvärt emot. Det har å andra sidan varit kallt så länge nu så förnuftsmässigt skall det inte vara nån fara alls att ge sig ut på den. Jag jobbar på mina fjompiga föreställningar.

Jag kunde inte få nog av alla vackra kristall-inslagna växtligheter i går.

Krispigt motljus.

Krispig krona.

Min sagovärld just nu.

Notera örat Blenda....han ser ju smått galen ut emellanåt när han kommer upp ur en snöhög med vild blick och öronen åt alla håll.

Fler bilder finns på min fotoblog.
Hej o hå!

13 kommentarer:

  1. What can I say when words are not enough...

    SvaraRadera
  2. Atlas må være verdens lykkeligste og heldige hund som har deg som eier & kan løpe rundt "i villmarka":-))
    Jeg har noen bilder fra hønene på gamle innlegg,men skal legge ut noe mere når det blir varmere og jeg har funnet den berømmelige ledningen til Canonkameraet...
    Har ofte sagt at hvis vi gjorde det like dårlig i våre jobber som meterologer gjør hadde vi fått sparken..Skjønner virkelig ikke at det går an å nesten alltid ta feil jeg!!!
    Bildene dine fra turen er bare helt ubeskrivelige!!!!!!!!!
    Superdeilig dag til deg & Stooor klem fra Randi

    SvaraRadera
  3. Ett tips.. Ta ur batteriet ur termometern..:)

    Mmmmm... NU blir jag avis på ditt sago-landskap!

    Vilka underbara bilder och oändligheten av orörd snö, är sååå vacker!
    Förstår att du glömmer bort både tid och rum, så magen får påminna dig..haha!

    Hoppas dagen blir lika vacker idag,
    här småsnöar det nu i -1,2..:)

    Kram kram på er!

    SvaraRadera
  4. Nok en gang nydelige bilder. Her er det minus 8 i dag..og sol.
    Major og Mossan skal også ut på tur snart...

    SvaraRadera
  5. å hjelpes så flotte bilder da!
    Takk for deilig tur i vintersolen :)

    SvaraRadera
  6. Så nydelige bilder du har tatt.Det ser så fint ut i ditt vinterlandskap,det må være deilig å bo sånn.Ha en fin dag:o)

    SvaraRadera
  7. 4 timmar i den kylan!!! inte dåligt! Här har vi också fått lite snö lagom till sportlovet - kul för barnen i alla fall. OCh för mig som har 28 tassar. Snö ÄR bättre än geggamojja...

    SvaraRadera
  8. Hærlige vinterbilder, kult det bildet med solen bak treet! -24 grader er ganske kaldt, brrr, men det er vel bare å kle seg etter været. Det er godt når man kjenner kulden biter i kinnene!

    Jeg har ikke glemt utfordringen jeg fikk av deg, er bare sinnsykt treg :-)

    SvaraRadera
  9. Även om vi har lite snö och någon minusgrad är vår vinter en skämt.
    Mej gör det inget, så länga jag kan få lite vinterstämning med dina härliga bilder. För mej är det mer än nog. (o mindre snö att skotta)

    PS Du är motljusets okrönta drottning!

    SvaraRadera
  10. Gulle dig Göran...!
    Kan avslöja att jag visst har en krona.....av rimfrost när jag kommer in efter långisarna såna här dagar ;-)

    SvaraRadera
  11. svar på sprørsmål du stilte i bloggen min - naturligvis!
    "Bildet kan godt være tatt utenfor hagen, men motivet bør kunne gjenskapes i en hage, eller sees fra en hage. Bildet må være tatt i løpet av månedene januar eller februar."
    Med det mener jeg at du gjerne må ta bildet der du lyster, så fremt det er ettellerannet man kunne oppleve i eller fra en hage. Mye av natur faller vel innunder dette tenker jeg :)

    SvaraRadera
  12. Aaaah jag svimmar så vackert! Jag skulle knappt klaga på kylan om det var sådär fint ute här. Fast det börjar bli lite vårigt faktiskt, och det klagar jag inte alls på! Idag läste jag kamerabruksanvisningen och där stod att vid långvarigt användanade kan kameran bli varm och lättare brännskador kan uppstå. Det vore något det.

    SvaraRadera
  13. Ha, ha, lyckost där.....kamera med inbyggd värme....det vore nåt att ha här det :-)

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails