tisdag 24 februari 2009

Fotosafari och "ställtid"

En liten Fotosafari från i dag.







I dag var första dagen sedan jag kom hem som kameran "fungerade som vanligt" på långpromenaden. Det har inte känts roligt ens att fota när jag gick och funderade på att hoppa av skolan. Annars är den ett utmärkt redskap att skingra tankarna med om det är mycket runtomkring mig. Men i dag var allt som vanligt igen :-)

Klicka på bilderna.
Vad kan väl uppmuntra mig mer än en fjäder??

Blåfläckigt.


Sa du nåt?



Atlas i välkänd stil när han gör sitt "snödyk" .


Vacker lav-ros


Mera vackra lav-färger


Öppning ut ur skogen.


Magiskt.
Fler bilder hittar du HÄR

I dag har jag skrivit klart vårat referat som vi höll på med i går och skickat in det. Sen har jag liksom gjort klart skrivbordet för att fortsätta plugga....dvs röjt undan allt som inte "hör till" pluggandet så det är bara att sätta sig ner o börja.........i morgon!
Jag är en oförbätterlig "framförskjutare" när det finns så mycket annat roligt att pyssla med....som att vara ute :-) Men i morgon skall jag börja. Efter tvättstugan, promenad, hästkörning, städning, matlagning.....(där tog jag visst i liiite för mycket.......man kan knappast kalla mina kulinariska kunskaper för matlagning).....men äta skall jag iaf, tvättstugan igen.....sen skall jag sätta mig med pluggandet! Jag skaaaaaaaaaaa.


Det finns visst en fackterm för det här beteendet..det kallas "ställtid". Det är tiden det tar att förbereda sig mentalt för att sätta igång med en arbetsuppgift. Jag kan använda mycket lång tid emellanåt på att ställa in mig på att göra vissa saker....speciellt om de kanske inte är rankat högst på rolighets-listan!
Men i morgon.....


Har också haft mailkontakt med en annan kurskamrat som tycker det här med tentan var lika jobbigt som jag gjorde. Hon hade haft samma funderingar som jag och det känns skönt att kunna ventilera det med henne och samtidigt ge henne samma råd som jag fick, att kontakta lärarna för att hitta en lösning på det. Hon är en sån trevlig och go` människa också! En annan kurskamrat skickade ett sms i går och frågade hur det gick, och att hon inte ville att jag skulle hoppa av...sånt värmer otroligt mycket! Tack Anna-Lena!!


Sen har ju hela dagen på tv.....(den står alltid på när jag är hemma.....en vana som tillkom tiden närmast efter min sambo dött, för 6,5 år sedan, och som är mycket svår att bryta)......varit vigt åt en viss förlovning. Kunglig sådan!
Jag tycker det är riktigt roligt. Är faktiskt lite av en monarkist när det gäller sånt här........tycker det är bra att vi behåller våra traditioner med kungahus. Det är något speciellt med det ändå.
Tycker de är rätt söta tillsammans Daniel och Kronprinsessan Victoria. Läser aldrig skvallertidningar, men visst ser hon ut att må mycket bättre i dag än hon gjorde under en period för många år sedan? Underbart!

Till sist en hälsning från norrlands coolaste hund till Blenda.......som går i spänd väntan på ett ultraljud som kan ge en vink om det kan börjas valp-planeras på allvar.
Hej o hå!

9 kommentarer:

  1. hej :) det går inte att skicka komentar till dig på din andra blogg ..den ruta som sklal ladda fram de bokstavar man sklal skriva i står bara och laddar och laddar det händer inget mer ..så har det varit i några dager nu .den verker inte funka som den skall .jag har hört fler som har haft problem med den så de har fått tagit bort det

    SvaraRadera
  2. Ok, tack Mimmi, nu har jag tagit bort ord-kontrollen. Hoppas att det funkar bättre nu då.

    SvaraRadera
  3. Utrolige bilder som vanlig her Bente. Jeg er så glad på dine vegne nok en gang..for at du fant ut av det der med skolen. Og imorgen..ja imorgen..da er du igang :) Helt klart..etter alt det andre du MÅ gjøre. hehe..kjenner den.
    Atlas er bare helskjønn, kult bilde der han stuper ned i snøen. Godt gjort å fange det med kamera.
    Trist å lese innlegget ditt også, så fortsett å ha TV`n på!!
    Klem fra Major&Mossan

    SvaraRadera
  4. Härligt Bente!
    Att det löser sig och att du är på G igen..:)
    Underbara bilder.. som vanligt!
    Lycka till nu med allt!!!
    Massa klem-klem till er 2 från oss 3!

    SvaraRadera
  5. Jag är mest imponerad av hundhopparbilden. Såna ögonblicksbilder är mycket knepiga att ta. Att det sedan är näst intill omöjligt att få till en helrätt exponering på en svart hund mot en knallvit bakgrund är en vetenskap i sig.

    SvaraRadera
  6. skönt att du är på G igen...
    Jag skraattade lite igenkännande när jag läsate om din Tv som "alltid" står på - samma här, min sambo dog 1991, men TVn står ändå alltid på fortfarnde...

    SvaraRadera
  7. Göran:
    Tack.....jag kan berätta att det är näst intill omöjligt för mig att få till en helrätt exponering av min svarta kompis mot vilken bakgrund som helst. Det kan bero på fotografen...eller min i sammanhangen förhållandevis enkla/billiga kamera :-)

    Ancan:
    Tack....visst är det en lustig egenhet va?

    SvaraRadera
  8. "I morgon i morgon er atter en dag" Jeg er også utrolig flink til å benytte meg av "ställtid"...fint at noen har satt ord på det :-)

    Bildene du har tatt er utrolg vakre, kult med Atlas i farta, ellers så var det mange stemningsfulle bilder. Det var et eller annet spesielt med "Öppning ut ur skogen" , sikkert for at jeg kunne ønske det var Balder og meg. Ellers så var de bare flotte! Flink er du!! Er det lov å spørre hvilket kamera du har? i så fall så gjør jeg det.

    Det er greit å høre at andre føler det det samme som deg, man tror som regel at man er de eneste... men det er man sjelden. Er du i en gruppe med mennesker så kan du banne på at noen tenker og har det som deg, men det er som regel ingen som sier noe.

    Bli ferdig med ställtid`en og hiv deg over bøkene i morgen Bente!

    Klem Heidi

    SvaraRadera
  9. Heidi:
    Det er en Kodak z650....som jeg kjøpte for 2,5 år siden. Dess mer jeg fotograferer, dess mer merker jeg att den har sine begrensninger. det finnes for eksempel ingen bilde-stabilisator på den...så den lange zoom-muligheten er nesten bortkastet, for bildene blir bare veldig uskarpe da. Men jeg får nøye meg med den en stund til, har ikke mulighet til å investere i noen ny akkurat nå.
    Og i morgen skaaaaaalllll jeg begynne å lese!!

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails