måndag 9 februari 2009

Jag har träffat hönor......och lite vinterbilder.

Till att börja med: "Jag har träffat hönor, jag har träffat hönor, la la la la la la, jag har träffat hönor"!

På gårdagens kvällsrunda passerade jag en granne som har hönor, men de har inte synts till ute sedan det blev vinter och kallt. Hon stod ute och skottade snö när jag gick förbi, så jag gick helt sonika in på gården till henne och frågade om jag möjligtvis kunde få gå in i hennes hönshus och säga hej. Självklart fick jag det!
Och där kunde jag ha stannat!!
Hon hade ett gäng blandraser av okänt härkomst som hon tagit över efter en granne som hade ledsnat på dem. Huuuuuuuur kan man ledsna på sina hönepönor??? Totalt obegriplig!! Det är ju ungefär som att jag skulle ledsna på Atlas...????? Det gåååår ju inte!!
Sen hade hon skaffat några Lohman också, en vit...(eller iaf nästan, den va lite spräcklig)...och några bruna. Hon sa innan vi gick in att jag inte kunde räkna med att de skulle komma fram och hälsa på mig eftersom de alltid blev skeptiska och gick undan om det kom in någon de inte var bekant med.
Men jag tror bestämt Lohmanfröknerna och den ena tuppen kände på sig att jag var en människa som skulle kunna duga att bekanta sig med, för efter att jag frestat med lite korn i min näve, kom de glatt fram tjattrandes o pratandes om lite av varje. Tuppen satte igång en gal-tävling med den andre herrn som var lite mer tillbakadragen. Han gjorde konstiga små skutt framför mig som gjorde ägarinnan mycket förvånad......och efter en stund humpade han en Lohmanfröken mitt framför mina ben! Han var tydligen lite nertryckt av den andre tuppen i vanliga fall, så han kanske tog tillfället i akt nu när han hade möjlighet att imponera på mig :-)

Som sagt......jag kunde mycket väl ha stannat kvar därinne om jag haft möjlighet. Jag fick i vart fall bränsle till mitt hönsdille för ett bra tag framöver........tillsammans med det jag får via vissa bloggar....( Koola Viola, Cecilia, Blenda, Hönsflocken, Göran m.fl.)....så ska jag nog klara av att överleva tills jag hittar mitt eget lilla boställe med plats för min alldeles egna lilla flock med hönefröknar.

Det var inte så alldeles lätt att få några hyfsade foton i går inte, oavsett vilket håll man vände sig i snöyran, så blev linsen strax full med snöflingor. Jättehäftiga när man tittade närmare på de, men min kamera fixar inte så extrema närbilder. Men några blev det att skicka söderut iaf :-)

Så här mycket hade det kommit bara sedan kvällen innan, två timmar senare hade det kommit lika mycket igen!
Skogen börjar likna ett sagolandskap


Björkstubbemössor.


Atlas ute på älven, spejar utöver ett mjölkvitt landskap, man kan skymta andra sidan om man kisar. Det är bara 400 meter över men det är knappt så man ser dit.

Själv tycker jag det är hysteriskt kul att ut o köra bil en sån där dag! Speciellt när man bara behöver åka knappt en mil till affären och sen hem igen, vilket jag gjorde i går. Vägarna snöade ju igen på direkten, så det var som oplogat när jag gav mig i väg. Just nu har jag en liten framhjulsdriven bil som är jätterolig att köra i sånt väglag.........det är bara att växla o gasa, växla o gasa, växla o gasa....ääääälskar det......huuuuur kul som helst! Man kan ju känna sig lite som en rallyförare ju :-)))
I bland fick man vänta ett tag eftersom någon hade gjort liten felparkering också.

Härunder döljer sig min..............Volvo 745:a.....jag har dragit av den all snön en gång i vinter....det var ett tag sedan. När jag tittade ut nu på morgonen har det kommit ännu mer, så nu syns bara halva lyktorna.


En trött snusmumrik som skickar en hälsning till Blenda......."håll koll på nedräkningen"......han är också nyfiken!


Hej o hå.

12 kommentarer:

  1. Till och med jag längtar tills du får höns. För tänk vilka bilder du kommer kunna ta! Och du borde ha såna där vråltjusiga kamera-fotomodelliga hönor, som chabo, dv kochin och sabelpoot. Eller ett gäng hedemora i alla möjliga färger. Eller ett gäng helknäppa blandraser som ser för tokiga ut. Och ruvvilliga hönor, så du får en massa kycklingar som du kan fotografera. Och...

    Pja, du vet. Skaffa höns nu då.

    Eller gå till grannen och fota så länge.
    :o)

    SvaraRadera
  2. Åhh!Så moro at du blir så begeistret..Det er helt magisk å ha høner & plukke inn og bruke av egne egg..Jeg takker de alltid og sier de er kjempeflinke:-))
    Kult bilde med bare lysene som synes!!
    Faren min var rallykjører i 1930-40..?Vet ikke helt når for det var før min tid.Har arvet endel fra han naturlig nok så vet akkurat hva du snakker om!Kan ikke fatte at folk vil ha automatgear for da går du glipp av halve moroa..
    Deilig dag & Stooor klem fra Randi

    SvaraRadera
  3. KV:
    Kommer ha en alldeles egen höns-portfolio då! Mina hönepönor kommer bli världs-...(läs bloggvärld)...berömda fotomodell-hönor!

    Randi:
    Artig å høre att det finnes andre jenter som liker å KJØRE bil også! Jeg gjentar det jeg sa tidligere...kan du ikke fortelle litt om eller legge ut bilder på hønene dine?

    SvaraRadera
  4. Jag instämmer med Viola, vilka bilder det kommer bli!

    Vi ska tillsammans leda dig genom denna svåra hönslösa tid *bjuder på en hönsbajs du kan sniffa lite längtansfullt på*

    //f

    SvaraRadera
  5. Hönsflocken:
    Oooo vad vore livet utan sådana hönsvänner som stöd i en svår tid!
    *sniffar o njuter o drömmer mig fram i tiden*

    SvaraRadera
  6. What amazing, over-the-top snow. And very beautiful details. I

    SvaraRadera
  7. Hadde vært koselig å hatt høns ja,de er så herlige,og så legger de egg,hehe.Nydelige vinterbilder du har tatt,så mye snø dere har,her er det bare kaldt,minus 16 i dag også.Begynner å bli mektig lei av denne kulda,ikke engang hundene liker seg ute nå.
    Ha en fin mandag!

    SvaraRadera
  8. Jeg skjønner meget godt at du kunne blitt i hønsehuset. Høner er jo så morsomme skapninger. Som barn var jeg fast "mater" av en flokk høner når vi var på hytta om sommeren. Kjempeartig. Flotte bilder, synd du ikke fikk tatt noen av tuppene.
    Snø ja..her laver det også ned. Jeg synes IKKE det er gøy å kjøre på slikt føret. Kjør forsikitig!!
    Har måka hauger med snø..svett.

    SvaraRadera
  9. Vad mysigt att få träffa hönor :-) Vi har också fått en massa, massa snö! Titta in senare i veckan då jag gör valputmaningen :-) Din valp var supersöt!

    Kram Sara

    SvaraRadera
  10. Apropå den nedsnöade bilen;
    Vore det inte helkul och krypa in bakifrån på något sätt. Göra ett pyttelitet hål så du ser ut. Sätta dej i sätet och blinka o tuta på folk som kommer förbi. O be om hjälp;-))
    Tips till Dolda kameran!

    SvaraRadera
  11. Göran:
    *skrattar*...jo....det vore ju fasligt kul...om jag bodde någonstans där det liksom gick mycket folk förbi! Nu är det ju så....att jag bor längst in i hörnan på en liksom L-formad länga.....så det är knappt någon alls som "går förbi".....annat än mina grannar.....o då skulle jag nog vara tvungen att flytta härifrån....(med betoning på "tvungen".....du vet, typ en låst avdelning på psyket) om jag plötsligt en dag satte mig i min insnöade bil, tittade ut genom en minimal glugg, blinkade o tutade och bad om hjälp!
    Nog skulle jag bli "hjälpt" allt!
    Annars var det en MYCKET bra idè!

    SvaraRadera
  12. Vad roligt att du fick hälsa på dina "älskade pönor" och jag hoppas verkligen du snart hittar ett eget Höns-hus att boa i..!
    Såg att ditt "gamla objekt" är till salu och till vilket PRIS! Fydelihunnan.. Rena ockret!
    Härliga bilder på all snö!
    Nu kom jag på det.. Jag o apsarna kan ju sova i Volvon!!!
    Kram på er 2..:)

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails