tisdag 3 februari 2009

Utmaning, Atlas` personlighet.


Nu var det Lilian som utmanade.....den här gången skall jag beskriva min hund, Atlas` personlighet.

Sätt och personlighet:
Alltid glad.....speciellt i svansen...vilkas rörelser oftast förplantar sig genom hela kroppen. Han viftar alltså med hela kroppen den här hunden! Älskar vatten, snö, människor, hundar, busa, åka bil......allt som gör livet roligt. Enda gången han kan blänga till på en.....det är om han precis somnat, och man råkar väcka honom...då får man en blick som säger allt! Annars följer han helst med överallt om han får, men kan numera vara hemma själv en liten stund också.

Träning:
Vi tränar inte speciellt mycket, mest beroende på mig.....han är annars mycket lättlärd....vardagslydnad är inga problem. Han är däremot huuuuur hjälpsam som helst när jag håller på med något, t.ex försöker ta en närbild av något, knyta skorna, sko hästar osv.......

Motor:
Energiknippe......kan vara igång hur länge som helst......älskar att röra på sig på lååååååånga promenader, vilket passar mig alldeles utmärkt, eftersom jag gör det också. Sticker gärna iväg på nåt spår om det verkar spännande och jag inte är helt med.......kan lika gärna ta det lugnt och slöa inne om det är en sån dag.

Kamp: (Lite konstigt att ha med tycker jag men....)
Han är absolut ingen kamphund.....men däremot en mycket självsäker hund, så han har hittills inte lagt sig för någon. Senast var det en otrevlig individ som bara gick rakt fram och flög på han som upptäckte det. Han är väldigt tydlig i sin kommunikation med andra hundar, oftast är det inga problem alls....han umgås med de flesta.

Uppfinningsrikedom:
Hittar lösningar på det mesta om han behöver.....men en sak har han problem med...flygningen. Varje gång han sätter fart efter en fågelflock.....ser det ut som han tror att han skall kunna lätta från marken...."jag kan flyga, jag KAN flyga" ser det ut som han tänker, när han liksom tar extrahöga skutt på slutet av jakten, innan de osvikligen försvinner ur hans räckvidd

Råttfångartalang:
Atlas` specialkompetens är att fånga möss och sorkar...ute. Innomhus kommer de undan innan han hinner dit. Tyvärr hann han fånga o döda en ekorre en gång också. Han kom så stolt o glad fram till mig med den för att visa hur duktig han varit. Inte kunde jag skälla på han heller, även om jag inte delade hans förtjusning.....försöker bara se till att han inte kan smyga sig på de hädanefter. Han är otroligt snabb för att vara så stor. Han är 71 cm i mankhöjd och väger in på ungefär 42 kilo.


Sedan skulle jag lägga in senast tagna bilden, oavsett kvalitet....det var den här som jag tog av temperaturen i morse..........nu är det friskt igen!
Jag skickar utmaningen vidare till Cecilia för att få veta lite mer om hennes Zynni, och till Ra-Balder med sin vackra Grand Danois. Varsågoda :-)
Nu skall jag snart dra på mig det jag har av varma kläder och ge mig iväg upp till stallet och köra en vända med hästen.

Hej o hå!

9 kommentarer:

  1. En skikkelig goding den hunden din med andre ord.Artig å lese beskrivelsen din på ham.
    Så kaldt dere har det,her er det snø i luften i dag,frykter bare at det skal gå over til regn.
    Ha det kos:o)

    SvaraRadera
  2. Artig lesing. Jeg har ikke tatt utfordringen enda..hadde litt problemer med å forstå svensk..men leser og leser..så den kommer nok.

    Ha en fin dag. Her er det kaldt og sol. Fyrer og fyrer...

    SvaraRadera
  3. Åhei å hå...
    Kanske det vart ett lite missunderstanding...
    Med kamp menas inte att hunden vill slåss! Man använder hundens kamplust til belöning!! Används oftast av dom som håller på med brukshundar, som en kul lekövning efter ett träningspass! Om en hund har hög kamplust (alltså man leker med en stor trasa el. liknande) Och man har dragkamp med hunden. Detta gör vi hundägare redan på valpstadiet, vi leker med valpen dragkamp med sockar eller andra leksaker. En hund som har låg kamplust håller oftast inte fast trasan eller vill inte inbjudas av en tredje part till lek. Får inte tolkas som att hunden är aggressiv eller bråkig. När man som jag umgås med mycke "brukshundfolk" så vet vi vad kamp innebär, jag måste ursäkta min klumpighet och hoppas du nu förstår bättre vad "kamp" är.

    SvaraRadera
  4. Ahaaa...*skrattar*....tyckte väl det var en konstig sak att ha med :-) dåååå förstår jag, det blir ju en helt annan sak........han älskar ju att busa o ha lite dragkamp med mig....o blir hur stolt som helst när han lyckats "sno" föremålet o struttar iväg med det. Sen älskar han när jag jagar efter för att försöka få tag i det igen......"morsan" är ju hur lätt som helst att finta bort ;-)

    SvaraRadera
  5. Goafton!
    Kan du inte vara med i tävlingen om årets familjehund 2009 med Atlas?
    Gå in på familjehund.se och titta..
    Är Granngården som sponsrar sidan!
    Hoppas allt e bra.. Här börjar det bli som vanligt.. Veterinärbesök imorn..:)

    SvaraRadera
  6. PiLi:
    Ska gå in o kolla ;-) Skönt att höra att du repar dig igen....inte lika roligt med veterinärbesöket då....hoppas det inte e nåt allvarligt.....Batans återbesök kanske?

    SvaraRadera
  7. Japp!
    Hon ska göra öronspolning imorn och måste sederas.. Trist!
    Håll tummen..:)
    Kram o godnatt!

    SvaraRadera
  8. Atlas håller sina tassar med...:-)

    SvaraRadera
  9. Så kult. Moro å bli bedre kjent med Atlas, han er nok ikke så veldig ulik Balder i type. Høres ut som en glad liten krabat. Jeg tar selvsagt urfordringen, men tror ikke jeg får det til før helgen.

    Ha en super dag :-)

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails