onsdag 15 april 2009

Värdepost!! Ägg, ägg, ägg!!!

När brevbäraren kom i dag, satt jag lite halvt beredd, sprang ut dörren och hörde: "jag har nåt lite extra till dig i dag"......oooiiii va glad jag blev!
Tre paket langade han över.....äntligen...nu är det på G!
De första avelsäggen, hoppas resten kommer i morgon.

Värdepost!!
Uppe från vänster: Barnevelder, Dvärg Silke och Mille Fleur
Nere: Maran och Araucana
Vackrare än så här kan det knappast bli!! Jag är så glad och förväntansfull så det bara bubblar inombords!

Alla paketen var otroligt välpackade med tanke på sköra ägg och postens omilda hantering...inte ett endaste ägg var trasigt...titta här bara:
Jennie`s paket.

Line`s paket.

Jeanette`s paket.

Snacka om värdepost!! Mille Fleur-ägg i vartsitt fack av skumgummi.

Har städat ur kylskåpet och sänkt temperaturen så den ligger på 11-12 grader längst upp, så nu står de här och väntar på de andra "resenärerna". Skall luta kartongerna åt motsatt håll två gånger om dygnet så innehållet inte riskerar fastna under tiden. Det har jag läst på forumet Alternativ att de mår bra av, där har jag lärt mig otroligt mycket nyttigt om ägg, höns och annat. Förövrig också där jag fått kontakt med merparten av alla trevliga "hönsmänniskor som jag köpt äggen av.

Tusen tack Jennie, Line och Jeanette ( "Daisy", "HøneLine" och "Hönsmamma"Alternativ)....för att ni är så gulliga och skickade mig de här äggen!!
Hej o hå!

13 kommentarer:

  1. Å är det från HöneLine? Där fick jag mina maranägg också, hon är toppen :o)

    SvaraRadera
  2. KV:
    Javisst är hon!! Jag kontaktade henne i julas via Alternativ när jag var hos mina föräldrar, och frågade om jag fick komma o titta på hennes höner. Kolla inlägget:

    http://bentesegen.blogspot.com/2008/12/pippi-p-hns.html

    Det är hennes tuppar....och grannen jag skriver om är hon som nu skickat Mille Fleur-äggen...också en jättetrevlig människa!!
    Fast Maran-äggen kommer inte från HöneLine.....av henne köpte jag Barnevelder och Svart Dv.Silke-ägg.

    SvaraRadera
  3. Nämen vad världen är liten :o)

    SvaraRadera
  4. Åh vilka underbara ägg ! Det finns inte ord för hur avundsjuk jag är just nu....
    *suckar* vilka ljuvliga färger !
    Nu måste jag ta och beställa lite ägg jag oxå, tack för knuffen !!
    /Malin - som beställde ägg från HöneLine förra året....

    SvaraRadera
  5. oioi...spennende:)
    Lykke til:)

    SvaraRadera
  6. Malin:
    Varsågod...knuffar gärna på om sånt här ;-) Kul!

    Mossan:
    Tusen takk....det skal bli kjempegøy dette...samtidig som det er en orntli neglebiter! ;-)

    SvaraRadera
  7. Spännande =o)
    Tänk bara på att hålla dig ett par dygn efter att de sista äggen kommit.. de behöver ligga stilla efter transporten..
    Otroligt vackra vårbilder i tidigare bloggar =o)
    Har sett både tussilago och nässelfjärilar här oxå i påsk.. / Kram Ewa

    SvaraRadera
  8. Ewa:
    Ska försöka tåla mig ;-)...jodå, jag har lärt mig att de skall få vila ett tag innan de läggs i kläckaren.
    Visst är det mysigt med alla vårtecken, men när jag tittar ut nu på morgonen så är luften tjock av stooora snöflingor igen ;-) Det blir aldrig enformigt här inte :-)

    SvaraRadera
  9. Härligt Bente!
    Äntligen får du börja ruva fram dina höne-pöner!
    Vem vet, kanske Atlas kan hjälpa till med sin varma rumpe-päls..:)
    Vilka vackra ägg förresten.. Stort lycka till nu med allt du har framför dig!
    Kramar från oss till er!

    SvaraRadera
  10. Jag. Blir. Så. AVUNDSJUK!!!!!! Jättekul att du fått äggen, det kommer säkert bli massor med perfekta kycklingar. Vi har också mille fleur! (tuttan). Visste du att de kallades stövelfotade eller något sånt? ganska sött.
    Kolla vilken fin millefleursida jag hittade för ett par dagar sen:
    www.sabelpoot.se

    SvaraRadera
  11. Åh jag visste inte att äggen skulle vila sig innan de fick börja värmas. Ska de vila även om de ska ligga under en höna? Ska man förvara dem i kylskåpet och vända dem två ggr/dygn också?

    SvaraRadera
  12. Men kollakolla nu såg jag ju att det stod om kylskåpsvistelse och vändningar. Fast det där med 10-12 grader visste jag inte. Undrar hur kallt det är i vårt kylskåp *blir alldeles stirrig*

    SvaraRadera
  13. Kraxarna:
    Jag har oxå läst om de som har de i kylskåp med "normal" kylskåpstemperatur....jag har bara "samlat" det som de flesta gör och hoppas det blir så bra som möjligt med det. Är ju alldeles färsk på det här ju ;-)
    Jag har ingen aning om de skall vila när de skall ligga under en höna....om de har rest en bit så tar jag för givet att de skall det....eftersom resan via posten naturligtvis är en rätt så omskakande upplevelse för de små liven. :-)

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails