söndag 5 april 2009

Ancan skickar trana

I går hade Ancan ett inlägg som visade en bild på en trana......och jag skrev en kommentar till henne och frågade om hon inte kunde vara så snäll och skicka en av alla som finns där nere upp hit....även om det är mycket snö kvar. Tranan är en av mina absolut favorit-vildfåglar....och jag bara längtar tills de första kommer. De har samlats här på åkrarna i flockar på flera hundra de senaste åren.

Ancan måste vara en snäll och omtänksam människa...som förstått min stora längtan....för titta här:
När jag hörde ljudet av en flock kanadagäss och tittade upp....såg jag den här komma bredvid!! Årets första trana!! Tack Ancan ;-) Återigen suddig bild på långt håll....men man ser vingspannet och de karakteristiska långa benen som hänger efter.
Kajorna i färd med att inreda sin lya.

I går såg jag årets första tofsvipa också..........

.......när jag satt på hästryggen....och hade Atlas med för första gången i år.......och tredje gången överhuvudtaget tror jag.....när jag rider själv. Han blir lite förvirrad när jag sitter däruppe...och vet inte riktigt hur han skall lyda mina kommandon....vilket är jätteviktigt, eftersom det är trafikerade vägar vi rider på...men det går bättre o bättre!

Senare såg jag också årets första koltrast....så det var en riktigt häftig fågel-dag i går!

Hej o hå!

1 kommentar:

  1. Du ser - jag är en kvinna som håller mitt ord :-) Fast den där tranan hade ju en hel del krav om maten inför sin vistelse i Norrland - så jag hoppas landskapet kan uppfylla det ;)

    Tranor är ju så speciella, har ju flera gånger varit uppe vid Hornborgarsjön på våren och kikat - en fantastisk upplevelse utöver det vanliga.

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails