fredag 3 april 2009

Efterlängtat vårtecken!

Under en promenad i går eftermiddag....på en bit blöt grusväg....som skapar känslor från barndomens vårar.....hör jag ett efterlängtat ljud. Ett ljud som skickar rysningar av välbehag genom kroppen......ett ljud som jag omedvetet gått och väntat på de senaste veckorna.....Kanadagässen!
Deras välbekanta läte är ett otvivelaktigt vårtecken häruppe. Långt bort över åkrarna fick jag syn på de två första för i år, som seglade in för landning på det än så länge tjocka snötäcket. Nu dröjer det inte länge innan de flockas i hundratal häromkring....till mångas förtret...men till min förtjusning.
Nu väntar jag bara på nästa efterlängtade fågel....som är en av mina favoriter: Tranan! Den mest eleganta och ståtliga fågel jag vet, jag kan sitta och betrakta de i timmar....alldeles betagen. De har också flockats här i hundratal de senaste åren.

Suddig bild tagen på mycket långt håll, men ändå ett bildbevis :-)

Hej o hå!

2 kommentarer:

  1. Hej Bente.. Du har en Award att hämta i min blogg.. Ha en fin helg / Kram Ewa

    SvaraRadera
  2. Så herligt når fuglene kommer tilbake! Vi så 7 svaner i går og fem i dag jippi, nu er snart snyen ett minne blott!
    Takk så mye for den fine påskehilsen , ha ei kjempegod helg.

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails