måndag 16 mars 2009

Produktiv söndag, kattchaufför och GES-tupp!

Gårdagen var en produktiv dag....vad gäller att göra saker som jag mår bra av! Efter morgonpromenaden med Atlas åkte vi upp till hästen så jag kunde rida ut på en puls-tur i djupsnön. Det är otroligt avstressande att sitta på honom en stund.
På eftermiddagen åkte jag och min hönsägande granne till en loppis som hade en tvättmaskin till salu.....precis den typen som jag letat efter. Behöver en sån tills jag flyttar till nya huset. Efter lite prutande fick vi tillsammans ner priset på den och en möbel som hon ville ha till en överkomlig summa. Perfekt....en sak mindre att tänka på.


Efter det åkte vi vidare till Veronica...."hönsmänniskan" som jag fick numret till av Anita.....för att titta på hennes fjäderfän också. Kameran var tydligen inte kompis med mig vad gäller hönsfotograferande i går heller...så det blev inte så många bra foton som jag hade önskat!


På hennes gård får tydligen alla hjälpa till med det som behövs göras för tillfället.......även djuren.......

Katten körde traktor när vi kom....


Hönsen delade för tillfället utrymmet med den här vackra och ståtliga Herefordtjuren.


JAG ÄR KÄR IGEN!

Den här blev objektet för min stora kärlek i hennes flock!! En urtjusig och mysig dvärg....en GES-tupp...(Gammal Engelsk Stridshöns) Det är inte omöjligt att jag kan förhandla till mig den om hon vill sälja den när jag fått mitt eget hönshus! Han var en lugn och trygg kille som spankulerade omkring inne hos Isbarerna......jag fick hålla honom så jag kunde känna vilken bastant herre det var. Man tror verkligen inte han skall väga så mycket som han gör!
Jag föll pladask för honom!!

En av hennes vackra stora MES-tuppar.


Isbartupp med sina två damer som delade utrymme med GES-tuppen


Herr och fru Fönix..........fascinerande och vackra fåglar.......men inget för mitt hönshus...:-)

Hennes vackra MES-tupp...(dvärg)...som hon blev BIS med på en utställning i oktober förra året...

(titta in--> HÄR)

Förövrigt var det ju som att komma till MES-himlen ju......hon hade jättemånga!! Till o med min granne blev förtjust i de och kommer nog med säkerhet att göra iordning ett eget lite utrymme åt några sådana snart! Hon som inte ens har gillat dvärghöns.....då förstår ni vilka trevliga små hönepönor det är!!


Hon hade ett gäng kycklingar också som var bara fjorton dagar gamla. Från vänster: En liten blå MES....inte en blåmes, utan en MES-bäbis med färgen blå ;-)...(hoppas jag kommer ihåg rätt)....sedan följer tre små Isbar-kycklingar, närmast kameran syns en Dv. Kochin-kyckling....och längst bak till höger ytterligare en MES-kyckling. Ljudet från kycklingar är ju verkligen mysigt!!

Hon hade två kläckare fulladdade igen sedan bara några dagar......kolla in alla de vackra färgerna!
Dessutom fick vi med oss varsitt underbart nyvärpta gröna ägg också....lika läckert som förra gången! Den här gången är det inte alls säkert att jag äter upp det ;-)
Tusen tack Veronica för att du tog dig tid att visa oss dina vackra fjäderkompisar!!



Jag fick sluta lite tidigare i dag för att det var flera operationer som var inställda....jätteskönt väder....sol o varmt....men sitter ändå just nu inne och tycker lite synd om mig själv och saaaaaknar Atlas, som bor hos en väninna de dagarna jag är på praktiken. Det är fruktansvärt TOMT utan honom hemma!! Snyft!!

Hej o hå!

9 kommentarer:

  1. Tänk jag blir så glad när jag läser att DU blir så glad av alla härliga fjäderbollar som du träffar på. Vad roligt! Hoppas du får dina alldeles egna hönsapönor snart. Och tuppen var riktigt stilig!
    Tack för du gör mig glad när du blir glad :o)
    Kram på dej!

    SvaraRadera
  2. Va glad jag blir att höra att jag gör dig glad när jag är glad!! :-)
    Kramar tillbaks!

    SvaraRadera
  3. Bente min Bente..:)
    Vilka UNDERBARA tuppar och höne-pöner och kycklingar och ÄGG.. vilka vackra ägg!!!
    Jag blir glad jag oxå.. av att du blir glad och dina vackra bilder..

    Kramar i massevis från oss hemkomna "kurs-prissar"...:)

    SvaraRadera
  4. Vilka coola fjäderfän! Vad heter
    våran vanliga svenska äggproducerande höna?
    Dom som jag kallar höns, och är vita?

    SvaraRadera
  5. Ah...flotte bilder Bente!! Og jeg skjønner godt du savner Atlas..huff tutti.

    Jeg synes at katta som kjørte traktor var kulest da:) Det bildet var råstilig:) Må være en SUPERKATT:)
    Men så mye snø du har enda..
    Kos deg, klem fra meg.

    SvaraRadera
  6. Åhhh!For en dag du hadde!!
    Har ikke sett så mange forskjellige høns som du greier å "snoke"inn..
    Skulle tatt seg ut at jeg begynte å gå på utstilling med hønene mine..(må nesten le litt..)Ikke noe galt i det altså,men ganske fjernt fra meg..
    Synes virkelig synd på deg som ikke er sammen med Atlas..Det må være helt forferdelig!!
    Prøv å fortsette å nyte kvelden tross alt da & Stoor klem fra Randi

    SvaraRadera
  7. Kjekt at du fikk kjøpt deg vaskemaskin.Så mange fine bilder du har tatt,både av fjærkre og andre dyr.Ha ei fin uke videre:o)

    SvaraRadera
  8. va bra att du har en katt som kan köra traktor:)
    och jag får nog hålla med det var vackra höns/tupp du har:D
    ha en bra dag

    SvaraRadera
  9. Jeg elsker lukta av fjøs, den setter seg skikkelig i både klær, hår og hud. Men dog..elsker fjøslukta :-) Kattene i Sverige er ikke dumme, en norsk katt kunne aldri kjørt traktor. Morsomme bilder.

    Jeg har lånt bort Balder til ei vennina av meg som har vært på hytta og lest til eksamen (en uke 2 år på rad). Jeg ble helt tafatt, visste ikke hva jeg skulle ta meg til. Jeg savnet nok mer enn han savnet meg selv om han er en skikkelig "mammadalt".

    Du spurte hvilket kamera jeg har, det er Nikon D80. Visstnok et veldig bra kamera i billigklassen (semipro - sier de), men må lære seg å bruke det noe jeg ikke har gjort enda.

    Grattis med ny vaskemaskin :-)

    Klem Heidi

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails