lördag 7 mars 2009

Besök hos "hönsmänniska"

Jag försöker ju leta reda på "hönsmänniskor" i min närhet, så jag kan få titta på både höns och deras bostäder för att lära mig så mycket som möjligt innan jag sätter igång själv så småningom.


För ett tag sedan hörde jag talas om en kvinna inte så långt härifrån som hade flera olika raser, och efter lite förfrågningar fick jag tag på henne en dag och kunde fråga om jag fick komma förbi och titta...och det fick jag ju :-)


I dag åkte jag dit....till Anita som hon heter.....och vilket himmelrike jag hamnade i!! Hon hade Stor Kochin, Brahma, Faverolle, Lohman, Isbar, Hedemora, Modern Engelsk Stridshöna, Paduan, Silkeshöna, Benbefjädrade och några blandraser......(vet inte om jag kom ihåg alla....men de flesta iaf)


Bilderna blev inte alls bra.....jag "vevade runt" med kameran lite hit o dit.....men jag var alldeles betagen av alla vackra fjäderfän så koncentrationen hamnade på fåglarna...inte kameran. Jag lägger i alla fall ut bilderna för att visa vilka trevliga skapelser jag hälsat på i dag. Anita inräknat...men henne har jag ingen bild på ;-)




Först fick jag träffa den här otroligt vackra flocken med stora Kochin som hon hämtat bara för några veckor sedan. Lugna och trevliga som bara den.....jag fick rysningar över hela mig!!


Citronfärgad (tror jag) Benbefjädrad tupp och höna. Återigen inte bra bilder, men titta på färgen!!

Vacker Brahmafröken!

Modern Engelsk Stridshöna....den större varianten av hönsen jag först kärade ner mig i...och som satte fart på mitt "hönsdille".

Det här tror jag var en Hedemorafröken....du får rätta mig senare om jag har fel på något Anita ;-)

Jag var ju alldeles snurrig i huvudet och till hälften i extas av alla vackra fjädrar, så det är inte omöjligt att jag kommer ihåg fel.

Hedemoratupp med harem av blandat raskompott.

Vackra silkesfröknar....den bakre med för tillfället vattenkammat frisyr ;-)

Jag höll på att smälta totalt när hon öppnade in till de här! Jag fick hålla en också.....mitt hjärta kändes som det svällde...och tårarna var på väg!!

Sedan fick jag med mig de här hem!!

Tror ni jag var lycklig??

Gröna ägg!!
Jag vet inte ens om jag vill äta upp de :-)


Hon visade mig också två kläckare fyllda med ägg som hon lade i för några dagar sedan.....så där är det kycklingar på gång om dryga två veckor. Spännande!!



Tusen tack Anita för att jag fick hälsa på dina fjädrar, och för de otroligt vackra äggen!

Hej o hå!

5 kommentarer:

  1. Du har alldeles rätt, dom är jättevackra!
    Skall försöka knåpa ner nåt vettigt om gårdisar nån dag! Skall bara smälta begravningen som var denna helgen.

    SvaraRadera
  2. Åhhh vilken härlig känsla att få hälsa på så många godingar på en och samma gång. Och de där stora kochin hönsen fick ju mig att gå igång fullständigt. Hmmm ytterligare en ras jag skulle kunna tänka mig ett par stycken av :)

    SvaraRadera
  3. Hvilken lykke!! Sååå mange fine du fikk hilse på.Tar det som et sunnhetstegn at du så mere på de enn kameraet..selv om bildene var kjempefine..
    Så mange sorter hun hadde.I Norge er det skikkelig vanskelig å få tak i..Da må man kjøpe de som kyllinger og kan være haner.Jeg greier jo ikke ta livet av de så det er uaktuelt..
    Lurt å gjøre skikkelig forarbeid før du bestemmer deg..Du skal jo ha de noen år:-))
    Fortsatt fin kveld & Stoor klem fra Randi

    SvaraRadera
  4. Härlig upplevelse gissar jag! Vad roligt!

    SvaraRadera
  5. Jag är övertygad om att du kommer att bli en fullfjädrad hönsskötare innan det blir dags för dina nya familjemedlemmar.
    Du verkar vara vetgirig som få och bara suger till dej idéer.

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails