lördag 21 mars 2009

Besök på Oskarsgården

För ett tag sedan fick jag kontakt med Oskarsgården på internetforumet Alternativ. De håller olika svenska lantrasdjur....däribland Skånska Blommehöns, och jag frågade om jag kunde få komma och hälsa på.....(ni börjar känna igen det där nu va?...)...och det fick jag ju ;-)


Dessutom hade de två hästar som behövde verkas, och hade svårt att få tag på en hovslagare som ville göra det utomhus. Ewa frågade om jag kunde tänka mig att göra det eftersom hon såg att jag var en "före detta" hovslagare i min beskrivning......och självklart kunde jag det.......kollade väderprognoser och såg att i går verkade det bli hyfsat väder, så vi bestämde en tid.


Jag kom lite tidigt eftersom jag inte var riktigt säker på vägen.......och följde med när hon matade de sista djuren. De har Linderödssvin, Gutefår, Shropshirefår, Skånsk Blommehöna, Svensk Blåanka, Gotlandskaniner, Japanska Vaktlar, tre hundar och två hästar. Hästarna skall flytta om ett par månader.....det var delvis därför de var i behov av en liten pedikyr.

Varmblodet Bullen längst fram och kallblodet Beskmin skymtar där bakom......två jättemysiga före detta travare.....som var hur snälla som helst att "pilla med fötterna" på. De går på utedrift precis runt gården och har det jättebra med stora hagar...vindskydd och ett skogsparti som de kan ströva runt i....så skulle fler hästar ha det!! Som betalning kommer jag få fårkött nästa gång det är dags för slakt......helt underbart eftersom det är så svårt att få tag på nåt annat än lammkött.....som jag inte tycker smakar nånting!


Gotlandskanin


Får man presentera: Gun med maken Morgan......ankor av rasen Svensk Blåanka. Gun var alldeles förtjusande med sitt tofsprydda huvud.


Förtjusande Skånska Blommehöns med tuppar. Jättevackra....men jag håller nog fast vid Wyandotter, GES:ar och MES:ar som mina första fjäderinneboende. Måste ju begränsa mig lite!



Ewa med ett flaskmatat lamm.



Janne och Ewa i hagen med Shropshirefår. Alla djuren på deras gård var väldigt tillgivna och nyfikna.....det syndes väldig väl att de var mycket hanterade och omtyckta!



Jag fick en lektion i hur man sköter om får-fötter också....kul.....jag är ju bara utbildad på häst och ko vad gäller den biten :-)

Ta en titt in på deras hemsida---> Oskarsgården........för att få veta mer om deras lantraser....de har också djur och ägg till salu.

Tusen tack Ewa och Janne för en trevlig dag med er och djuren!! Jag återkommer mer än gärna!!


Resten av djuren....fåren och svinen får ett eget inlägg här ovanför ;-)



Hej o hå!


4 kommentarer:

  1. Ser ut att ha varit ett toppenbesök, och vilka vackra djur! Och blommorna var ju superfina :o)

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder på våra djur =o)
    Bilden på Daisy (den rosa prickiga lillgrisen) skulle jag jättegärna vilja ha..
    En lite kommentar bara..den mörka stora tackan är en korsning gute/finull.. /Ewa

    SvaraRadera
  3. Ewa:
    Ooops....ändrade det genast :-)
    Du får gärna kopiera bilderna om du vill....eller så kan jag skicka de till dig. Tyckte också Daisy blev fin :-)

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder på alla gårdens djur! Gillar grisarna o ANKORNA förstås..:)
    Fåren är jättevackra oxå...!
    Kramar..:)

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails