tisdag 12 maj 2009

Större bur, gräs och maskar.

Jag tillbringade ett par timmar i förmiddags med att "inreda" den här buren med kycklingnät.....jag tyckte mina småttingar kunde få bo i den istället för den lite mindre kaninburen. De kommer förmodligen växa ur den rätt snabbt ändå....den här borde räcka liiite längre :-)

Atlas har full koll på allt som rör kycklingarna....han verkar lite lugnare nu.....mer fascinerad än stressad som han var i början. Ligger allt som oftast och sover bredvid "sina" bäbisar.

Lite färskt gräs på menyn för första gången i dag....gissa om det var populärt! Senare grävde jag upp lite små-maskar åt de........de enda som greppade det på direkten var faktiskt Paduanerna. De snodde direkt varsin pytte-mask och kutade iväg ivrigt pipandes.

Det är minsann inte lätt att fota kycklingar inte!!

En möss-beklädd liten pyckling.

En av mina två Maran-bäbisar.

En silkeskyckling som kom ur ett "svart" ägg!
Visst är den vacker!

En av mina två Araucanakycklingar.
Någon som kan ge mig ett tips på vad det blir för färg på den här?
Trött silke....den andra "osvarta".....lika vacker den!

Två Mille Fleur....eller Sabelpoot.

I dag blev det en långpromenad igen....det har faktiskt varit alldeles för få av de på sistone......kläckningen och allt däromkring har tagit mycket av tid och energi tillsammans med flytten.
Nu är kläckningen avslutad.....så jag kan fokusera på det som skall göras här hemma.
Skönt!
Jag har 26 små nya familjemedlemmar av olika raser också!!
6 Paduaner.
4 Modern Engelsk Stridshöns-dvärg.
4 Mille Fleur-blå porslin.
4 Silke-dvärg.
3 Wyandotte-dvärg.
2 Araucana.
2 Maran.
1 Barnevelder.
Hej o hå!

7 kommentarer:

  1. din vove ser ut att ha det jätte mysigt. men inte luktar dom nå gott efter ett sådant bad. Jag har själv en golden så jag vet hihi.
    jag blir så avis på dina pullor...jag bara väääääntar på mina!
    kram
    Ann-Charlotte

    SvaraRadera
  2. Vilka fina kycklingar du har , jag blir så avensjuk på er som har dessa gullefjun. Mysigt bad din hund tog idag , luktade väl jätte gott sedan , ja hundar och deras små hyss.

    Mor i Stugan

    SvaraRadera
  3. Tackar o bugar! Älskar mina nya fjäderbollar!

    Jo ni! Badet han tog i dag föranledde en senare avspolning! Inte för att det luktade speciellt illa...utan för gyttje-smeten som satt kvar i pälsen. Det hör annars till ovanligheterna att jag spolar av honom ens. Det brukar rasa av när han torkar. ;-)

    SvaraRadera
  4. Å,så nydelige de er,og bildene dine er bare helt suverene.
    Ser hunden din fikk seg et skikkelig gjørmebad der,ser ut som han kosa seg!

    SvaraRadera
  5. Plutselig fått ansvar for den største storfamilien du Bente..men for en familie? Verdens nydligste!!! Nydelige bebiser hele bunten, herlig å se at Atlas ligger rolig og ser på. Denne tiden får du nyte:)
    Major har sittet i vinduet og sett på småfugler ikveld han også. Var en skokk av de i en furu rett utom hyttevinduet.
    God kveld til deg og klem fra meg...og onkel Major:)

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara bilder på dina gullefjun-bäbbar! Så vackra allihop så jag ryser..
    Å Atlas är ju jätteduktig.. Han var väl värd en "lerinpackning" idag..:)
    Älskar verkligen bilden på den "dansande kyllingen"..!
    Kram på er, både stora å små!

    SvaraRadera
  7. Grattis till alla små.. här blev det totalt 37st =o)
    Araucanakycklingens teckning med randen på ryggen tyder på att den kommer att få en viltfärg..
    Är inte hemma på den rasen så jag kan inte säga närmare hur den kommer att se ut..

    Kom och hälsa på snart / Kram Ewa

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails