söndag 31 maj 2009

Annat än hönshus

För ett tag sedan skulle jag sätta igång hästen jag tränar igen....han blev behandlad i framknäna och hade vilat några veckor efter det. Jag tänkte lägga om träningen helt o hållet och köra bara tung dragträning ett tag. Man får ju prova något annat om det inte fungerat det man gjort. Bättre att köra lite tungträning då och bygga ordentligt med muskler istället. Vägarna är fruktansvärt hårda just nu också.
Selade för rockharden... fick hjälp med att koppla på ett däck efter....och där satte hästen av i skengallopp!! Idiotiskt nog var jag inte alls förberedd på det! Hade inte en tanke på att han skulle reagera på det viset på ljudet av däcket som släpade efter.
Iväg bar det....rakt ner på åkern....i en hoppande och skuttande rockhard.
Jag tog spjärn med ett ben i varje hörn av korgen som man sitter i, och hade i huvudet att jag bara skulle försöka styra runt han på åkern tills han lugnat ner sig lite. Men det är inte så lätt att "styra" riktigt som man vill när hästen är uppjagad och rädd....så en sväng blev väldigt stor och bar ut på nästa åker...som var nysådd...och mycket lösare än vallen bredvid. Mitt i svängen knyckte vagnen till i sidled och jag bara flög ur, och låg kvar, medan hästen fortsatte, först upp på gården igen en vända....sedan vidare ner på byn....två kilometer bort!
Rädslan hos mig när jag såg honom försvinna neröver var obeskrivlig! Tänk om det skulle hända honom något...eller att han skulle göra illa någon annan under färden! Först sprang jag efter en bra bit...i hopp om att han skulle vända...sedan sprang jag tillbaks efter bilen och hästägarinnan så vi kunde åka efter. Många ställde upp o hjälpte till och till slut kunde jag sela av honom vagnen och gå hem med honom....i princip helt oskadd!

Resultatet av hela den här historien är att....efter lite träning på att skramla med kedjor och dra däcket bredvid mig med honom i grimskaft, får jag hjälp av han som äger hästen med att "köra in" han med arbetssele och skacklar efter....och i dag hängde vi på däcket som han blev så rädd för förra gången...och det gick jättebra!
Målet är att koppla på en gammal harv nästa gång...och senare förhoppningsvis kunna dra lite vedlass o dylikt med han. Jag älskar den här hästen...och jag gillar att kunna få möjlighet att jobba lite på det här viset med han också!!
Jättekul!!
Mina vänner som äger hästarna är helt underbara människor som ger mig möjlighet till detta!
Underbart!!!

Ser ni fjärilen?
En riktig sommarbild!

(Och jag var ute 04.20 i morse och tittade till ett gäng kycklingar som tittade upp yrvaket och undrade vad i all världen dom skulle kliva upp sådär tidigt för! De verkar inte ha saknat mig medans de sov åtminstone)

Hej o hå!

8 kommentarer:

  1. Åh åångest. Jag hatar att sitta i vagnen när de skenar, det är så okontrollerbart. När man sitter på ryggen går det i alla fall att få dem att lyssna förr eller senare, och det är mycket lättare att hålla sig kvar. Hu. Mycket skönt att allt gick bra för er ändå.

    //F

    SvaraRadera
  2. Oj oj..blev alldelss svettig bara av att läsa om skenturen :o ... Och medans jag läste tänkte jag "stackars knäna, stackars knäna"

    Jag gjorde en likadan grej när jag var i 12 års-ålder. Då var det mode på att dra däck. Vi körde var och varannan häst med däck..och likadant som dig, hade inte en tanke på att det skulle bli skentur.. men oj vad det gick... med en finsk kallbalodsvalack som var egentligen hur snäll som helst.
    Det slutade i en tvärvändning, det gick ju inte att hålla vagnen upprätt med ett däck bakom..och jag landade i ett krondike med brännäslor..
    Hästen stack hem och äntade på gårdsplan när jag kom hem.
    Kan inte säga annat att jag lrde mig nånting den dagen ;)

    SvaraRadera
  3. Oh kära nån, vilken tur att det gick bra iallafall !!
    Ja, jag håller mig oxå hellre på ryggen på hästen. Har liksom lite mer koll då :-)
    /Malin

    SvaraRadera
  4. Vilken tur att det gick bra!!!
    Kram på dig!
    Ann-Charlotte

    SvaraRadera
  5. PS jag ville bara säga att det är så sköööönt att höra att det inte bara är jag som stavar fel hehehehe ;)
    Kram
    Ann-Charlotte

    SvaraRadera
  6. Nydelige bilder,og der var flua di ja.Komisk at vi la inn nesten likens bilde på samme dag.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  7. Usch - får tillbaka hemska minnen om skentur i sulky.
    Tur att det gick bra för både dig o pålle.
    En liten historia, om hur det kunde gå till förr om åren hos de "gamla" hästfolket.

    Jag kom en gång för många år sedan till en gård uppe i skogsbygden. Där gick en liten häst i en paddock med sele och liten vagn efter.

    Jag tillbringade några timmar med gårdens folk - o hela tiden stod den lilla hästen där i hagen. Till slut var jag bara tvungen att fråga varför...

    - Han körs in. Fick jag till kort svar.

    Givetvis var jag tvungen att fråga vidare efter ett sånt svar, och jo - de gjorde alltid så. Lät hästen gå ngt dygn i paddocken så de vande sig vid vagnen, sedan var det bara att ta ut hästen och börja köra och träna hjälper.

    Som "bevis" fick jag komma tillbaka 2 dagar senare och fick då vara med om att premiäråka ner till brevlådan o hem igen - och givetvis gick det jättebra, precis som ägarna påstått.

    Kanske inte "djurskyddets bästa sätt" att köra in en unghäst på, men ibland undrar jag om inte många männsikor numera krånglar till allt väldigt mycket mer än vad som behövs...

    SvaraRadera
  8. jag skulle egentligen vilja köra in min friser/IC- valack, men har inte komit till skott riktigt. Kan bero på att jag saknar grejor och inte har råd att köpa....MEn äh- jag är också rätt nöjd med att rida.... MEn vad fint det skulle vara att åka vagn efter honom....

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails