torsdag 8 april 2010

Så var de bara tio kvar!

I min enfald trodde jag att om jag satte hemliga lådan i en hörna där de normalt inte brukar värpa...skulle den få vara hyfsat ifred för sådana försök i alla fall.
Icke!
När jag i morse kollade till min lilla Nelly där inne....upptäckte jag att en av mina tre totalt förvirrade Paduandamer....som tydligen aldrig kommer ihåg var de värpte senast.....och springer runt o skriker efter hjälp för jämnan...hade klämt sig in och lagt ett av sina ägg där inne. I samma veva hade klumpedunsan lyckats trampa sönder två av Svarthönsäggen! GRRRRRR!

Då fick det bli en ny lösning....egen kupè innanför skyddande galler.
Nu i kväll lyfte jag ut henne bort till mat och vatten......när hon hade ätit o druckit klart...och sträckt o putsat sig lite.....kröp hon kuttrande tillbaks in på äggen. Min duktiga lilla Nelly!!

Min älskade lilla Una bestämde sig återigen för att det var dags att (sova)ruva...så då fick hon överta fyra av de återstående tio äggen......hon vill däremot INTE ligga någon annanstans än på sin favoritplats...så då får jag väl lyfta ner redet på golvet när det börjar närma sig kläckning...om nu allt går som det skall då!


Efter tre veckors oro kommer vi nog se ut såhär båda två tror jag!
Hej o hå!

5 kommentarer:

  1. Håhåå nu blir det ingen sömn på ett par veckor. Intressant hur de alltid lyckas krossa de dyrbara och inköpta avelsäggen men aldrig de där bajsiga som de typ värper från pinnen och som hela flocken sen spelar fotboll med i tre dagar.

    SvaraRadera
  2. Risken finns ju att ni ligger utmattade i soffan båda två :D

    Den lilla erfarenhet jag lyckades skaffa mig förra året lärde mig att man ska ha starka nerver, stort tålamod och mycket positvt tänkande om man ska ha ruvhönor!

    Man pendlade ju mellan hopp och förtvivlan hela tiden... Dina hönor är nog lite ordentligare än vad min är så allt går nog bra, jag håller tummarna för er.

    SvaraRadera
  3. Hönsflocken:
    Så rätt så rätt, men jag tar det inte så hårt. Det som blir, det blir. Tyckte ändå att det var lite för många med tolv ägg under min Nelly...även om hon är VÄLDIGT platt!

    Hönsmammann:
    Ordentligare vet jag inte om det är den rätta beskrivningen på många av mina virrpannor....(eller mig själv)....jag måste förmodligen genomgå ungefär samma sak som du fick göra ;-) Tack för tummhållning! :-D

    SvaraRadera
  4. Kul me höns :) lycka till!!

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails