fredag 13 november 2009

Annorlunda ägg-dag

I dag har det varit en annorlunda ägg-dag!
I morse hittade jag det här skinn-ägget på bajs-brädan under sovpinnarna. Vet inte alls vem som lagt det där, det kan vara Molly-Maran eller någon av Paduan-fröknarna som lagt sitt första, det skulle stämma storleksmässigt, men jag vet som sagt inte.

På eftermiddagen hittade jag det första GRÖNA ägget i mitt hönshus!

Sally Araucana har under flera dagar uppvisat tydliga tecken på att det skulle vara dags att klämma ur sig sitt första.

Och nu kom det!

O vilken underbar vacker grön färg sedan...fotot gör det inte riktigt rättvisa.

Här ligger det tillsammans med, medsols....dv.Wyandotten Una`s...dv.GESen Nina`s...Barneveldern Peggy`s..(som jag hade hoppats skulle vara mycket mörkare) och dv.Silkeshönan Fluffy`s.

Tredje ägget för dagen var det Nina-GES som bjöd på
......fast hon tyckte nog att jag fått tillräckligt för i dag, så hon klämde ur sig det minsta ägget jag någonsin sett....knappt 5 gram vägde det...här bredvid ett av hennes egna normalstora..(ca 28 gram)...och Sallys vackra gröna.




Här är dagens totala skörd.

Sallys gröna, Ninas minimala, Skinnägget av okänd härkomst och Nellys högst normala uppe till höger.

Nog ser det lite annorlunda och roligare ut mot de paketen man kan köpa i affären!


Vilken tur jag har!



Hej o hå!

25 kommentarer:

  1. Hm...fargerike egg...vakkert. Men hva gjør du med de? Som helt hønefriforkunnskap må jeg spørre. Skjlnner du er hekta..det hadde jeg også blitt.
    Rødt i glasset her også...ikke uvanlig:)
    Storkos deg videre og go`klem fra oss:)

    SvaraRadera
  2. men SLUUUUUTA ha så vackra ägg! jag blir ju gråtfärdig. Jag hittade också ett skinnägg under sovpinnen igår faktiskt. Men misstänker nog någon av storhönsen. De små är FÖR små. Kanske var det en ungtupp

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt med alla fina ägg och mångfalden! =) Å tack för tipset om duvhöken, läste det hos Koola Viola!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Åhhh!! De er suuuperfiiine:-)) Har en gammel blandingshøne som legger grønne egg..Hun er så herlig at den dagen hun ikke er mere blir jeg lei meg..
    En av mine nye(orpington)er syk..Finner ikke ut av det.Vil ikke fortelle(vet kanskje ikke?)Hun spiser,men klarer nesten ikke å gå..Enten er det hønselammelse,eller hun har fått ett kakk i ryggen på et sted som har lammet henne:-((((
    Jeg har også fått maken til ditt litt tynne egg..Det kommer stort sett bare ett så er det over.Pass bare på at ikke de hakker og får smaken på sine egg.Det problemet har jeg hatt et par-tre ganger og er suuuuperirriterende!
    Fortsatt deilig helg & Stooor klem fra Randi...
    som har høner på innlegget sitt i dag:-)

    SvaraRadera
  5. Mossan:
    Spiser de :-) Koker, steker....og så gir jeg bort en del. Skal nok selge litt også.

    Hönsflocken:
    Jaaa....såklart....ett tuppägg måste det ju vara, att jag inte förstod det direkt...*slår mig för pannan*

    Cornelia:
    Vassego :-) Trevlig helg på dig med!

    Randi:
    Skynder meg inn til deg og titter.

    SvaraRadera
  6. De som e yttepyttiga har jag torkat här åsså har vi dom som prydnad, dom e ju så söta. Fast mkt till mat e de ju inte. Här är äggproduktionen faktiskt hög bland mina värpisar 13 ägg häromdagen av 15 värpande hönor, de e nice. Ha de gott.

    SvaraRadera
  7. WOW vilken utdelning!
    Tänkte också låta det lilla torka....det ser ju ut som ett låtsas-ägg :-)

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig blandning av ägg!

    I somras fick vi några sådana pytteägg och först trodde jag att någon annan smitit in och lagt dem men så var det ju inte. När jag knäckte dem så var det bara äggvita och ingen gula, blev väldigt förvånad.

    SvaraRadera
  9. Jo visst är det :-)

    Försökte precis lägga en kommentar inne hos dig, men det ville sig inte alls, får inte upp hela kommentarsrutan, sedan blev det nåt fel på hela sidan så den stängdes ner, det har hänt mig flera gånger just på din bloggsida. Vet inte varför det blir så?

    SvaraRadera
  10. Såg att du skrivit i gästboken att du försökt lämna kommentar och att det inte gick, inte bra!
    Jag skrev en kommentar till mig själv och det gick så just nu har jag ingen aning om varför du inte kan det. Problemet med att min blogg stänger ner för dig, har det hänt förut också eller är det bara nu sen jag bytt mall?

    Tack för att du bemödar dig med att tala om det för mig :D

    SvaraRadera
  11. Det blev så nu efter du bytte mall.
    Jag ser ju att andra kan kommentera också, det kanske är hos mig felet ligger?
    Jag har inte problem med andras bloggar...

    SvaraRadera
  12. Fast jag har inte fått någon kommentar sen jag bytte mall... bådar inte gott. Tyckte att det var så tråkigt med standardmallen som jag hade innan så jag bytte men bloggen måste ju funka :(

    SvaraRadera
  13. Det kanske bara är någon inställning?
    Mallen är ju riktigt fin!

    SvaraRadera
  14. Fantastiskt vackra ägg! Det är ju en av tjusningarna med egna höns, jag älskar verkligen äggmångfalden. Och det är en perfekt "gåbortpresent", speciellt när man kan föreläsa om vilken höna som lagt vilket ägg. Och mottagaren är jätteintresserad, ser man (ha ha nä). Man blir nog lite konstig...

    Fröken Fräken - Jag kunde inte kommentera hos dig heller när du hade den andra mallen. Kommentarsmallen kapades på hälften eller vad man ska säga, så man kom inte åt ordverifieringen.

    SvaraRadera
  15. *skrattar*...märker samma ointresse i min omgivning vad gäller ägg-ursprung. Förstår inte detta :-)

    SvaraRadera
  16. Hej Bente *vinkar vänligt*

    Ursäkta att jag dröser ner dig med kommentarer om MIN blogg i DIN blogg men skulle du vilja vara så snäll och testa om du kan lämna en kommentar inne hos mig nu?

    SvaraRadera
  17. Inga problem:-)
    *skuttar över på studs*

    SvaraRadera
  18. Men vilka fina ägg Bente!!

    Rosa. Gröna. Själv får jag (fortfarande) inga alls. Är rätt tjurig på brudarna... ;-)

    SvaraRadera
  19. De blå/gröna äggen är så vackra.Har själv Isbar och en höna där lägger mossgröna ägg som är så vackra.Mina har också börjat lägga lite så smått och nu längtar man lite så att det blir vår och man kan få fram lite kycklingar./Anna Dahl
    http://krakebergagård.se

    SvaraRadera
  20. Vilka jättefina bilder...Och vovve...

    Susanne

    SvaraRadera
  21. Hihi! Man skulle kunna tro att det är påsk snart istället för jul här inne hos dej!

    Med alla vackra ägg i fina färger...((:

    Hoppas du har haft en fin helg!
    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  22. Tittar in till dig och säger trevlig-andra-advent-i-efterskott!

    Hoppas att allt är bra med dig och dina fantastiska höns!

    SvaraRadera
  23. okej, kanske en dum fråga, men.... Är det BARA skinn? Jag menar, är det inget skal alls? Konstigt.. :P

    SvaraRadera
  24. hallojsan, va skoj att din tupp vann bäst in show:) Stora gratulationer!!! Jag hoppas du har det bra och mysigt. Det var längesen nu. Hoppas vi kan prommenixa nåt snart igen nu när jag ändå bor här i närheten:)Vi kanske ska försöka finna nåt hus kring Bollsta, då blir det ännu närmare:)
    kramar!

    SvaraRadera
  25. Oj! - Jag visste inte att det fanns både gröna och lilafärgade ägg! Fantastiskt! Däremot har jag sett dubbelgulor i ett ägg! inte från affären dock utan från privata hönserier.

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails