lördag 7 november 2009

Välkomna!!

Lili och Susie!!!
Blå/Silverbröstad MES
Jag skulle ju inte haaaa fler höns innan våren sa jag ju!!

Nu var det bara såhär att på Blocket har det under en längre tid legat en annons som förklarade att Lili och Susie önskade komma till ett nytt hem med tupp.

Jag såg den direkt när den kom ut...och har sedan dess försökt stenhårt!!...att ignorera den.....nästan önskat varje gång jag tittat att den skulle vara borttagen...(näe....inte egentligen)....för jag skulle inte haaaa fler höns innan våren sa jag ju...sa jag ju...sa jag ju!

Men jag har tydligen svårt att lyssna på mig själv när det kommer till ett par MES-damer.....för i veckan här kunde jag inte alls låta bli att skicka ett mail och fråga om de fortfarande sökte ett hem med tupp.

Och det gjorde de :-)
Så....i går....åkte jag till Ö-vik...och Pamela.....för att hämta hem Lili o Susie.

Ooooo vilka förtjusande små damer detta är!!

Det märks att de är välhanterade också.....de är inte alls främmande för mina ständiga "goseattacker".....riktigt mysiga är de! :-)

Lili....tror jag...har lite svårt att se skillnad på de än...de är rätt så lika.

Och Susie då...tror jag.

Min lilla liga har faktiskt varit rätt hyggliga mot nykomlingarna från första stund....här är det Molly som visar var maten finns.

De släpps villigt fram till faten med godsaker också...Obelix ser till att en av tjejerna får smaka.

Inspektion av Hönseborg i morse.
Tack snälla Pamela för att jag fick köpa dina underbara små damer!!

En annan mysig händelse i veckan som gått, var att "Lycka" och "Cizzi" från forumet på Alternativ var här och hälsade på.
En hel eftermiddag med mycket hönssnack och trevligt umgänge!!
Helt underbart!!
Till på köpet samma dag som de var här, bestämde Peggy sig för att värpa sitt allra första ägg just när vi allihopa stod ute i hönshuset!
Mammas älskade gumma....man kan ju bli tårögd för mindre ju.

Fyra ägg kom det den dagen...rekord så långt.
Uppe till vänster: Peggy-Barnevelder
Uppe till höger: Una-Dv. Wyandotte
Nere till vänster: Nina-Dv. GES
Nere till höger: Nelly-Dv.Silke

I går kom det ingenting...men i dag kom det fyra igen....jag är snart riiiik ju!

Hej o hå!

(PS. Nu skall jag inte haaaa flera fjädrar innan våren!! Höööör jag det?)

21 kommentarer:

  1. Ha ha, såklart du ska ha lite fjädrar till ;o)
    Vad roligt med FYRA ägg! Och vad kul med lite fjäderprat en hel eftermiddag. Hade det inte varit så långt mellan oss så hade jag kommit som ett skott :o)

    SvaraRadera
  2. Ja du hade varit så välkommen sååå...o jag hade gärna skuttat över till dig....om det inte vore så långt som sagt :-)

    SvaraRadera
  3. Så oförskämt söta!!
    Lili & Sussie....=)

    Och fyra ägg...vilken lyx!
    Här får jag två varannan dag...fast jag har ju bara två unga hönor..Hehe!
    Letar på blocket också efter ett par stora hönor till....=)

    Kram på dej och ha de gott!
    //Jenny

    SvaraRadera
  4. Hahaha! Du kunde INTE hålla dig.. men du har mitt fulla stöd.. Vilka förtjusande Mes-damer!
    Åååå Bente, vilka underbara hönepöner du har..
    Vackra, väluppfostrade, välmående o värpande!
    Glädjs med dig av hela mitt hjärta.... Woooaw, säger jag bara...:)
    Härliga bilder och roligt att du träffar massa härliga "fjäder-människor" oxå!
    Fluffy är så gudomlig, men Peggy-stumpan är ju bara för rolig och vilket fint ägg hon nedkom med...
    Tror hon ska få ÖRhängen mig i julklapp...haha!

    Bamse-kramar till er!

    SvaraRadera
  5. Jenny:
    Rätt vad det är så bara dyker de upp mitt framför dig, och då kan man bara inte låta bliii... Hoppas du hittar dina snart:-)

    PiLi:
    Nääee...det förstod vi ju hur detta skulle sluta, eller hur ;-) De är helt underbara.

    Fast jag trodde nog Peggys ägg skulle vara mycket mörkare än så...men det kanske ändrar sig.
    Det blir väl hon som får skicka ett par till dig istället tänker jag, som ersättning för det hon svalde ;-)
    Atlas hälsar till "sina" tjejer :-)
    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Din flock är så synnerligen påtagligt förtjusande! och så många hönor du har, här har vi typ 50/50...

    SvaraRadera
  7. Jo....antalet hönor procentvis har ju en tendens att öka också när man beter sig på detta viset ;-)
    Om jag inte gett bort/tagit bort några tuppar...och kunnat låta bli att köpa några hönor alls......så hade jag haft samma förhållande här :-)

    SvaraRadera
  8. Grattis till tillökningen. Den första bilden var verkligen häftig. Nästan som grafik.

    SvaraRadera
  9. Men Grattis till Lilli och Sussi! Förstår att dessa vackra damer passar perfekt i din flock. Du har så fina hönor!

    SvaraRadera
  10. hehe...herlig Bente:) Du følger ditt hjerte og ikke ditt hode. Blir vel flere skal du se:)
    Jeg kan ikke fotografere hønene i nabolaget, da må jeg inn i gården deres, det kan jeg bare ikke gjøre:) Men er de ute en dag jeg går forbi så blir det. Kamera er stort sett alltid med.
    Herlig med et innlegg fra deg i gjen:)
    Nyt søndagen og klem fra meg:)

    SvaraRadera
  11. Hei igjen Bente
    Tror sprøyta er ute av kroppen til Major. Han er ikke enkel på tur, stresser seg opp. Merker han er der han var før sprøyta. Jeg MÅ få operert ham. Det har bare vært så travelt iforbindelse med flyttinga. Men nå har ting begynt å roe seg ned. Så har jeg "sondert terrenget" i forhold til hvilken dyrlege jeg skal velge. Gruer meg, værste jeg vet er å sette igjen hund for operasjon!!!
    Ha en flott mandag, her skinner sola:)
    Klem fra meg:)

    SvaraRadera
  12. Vilka häftiga hönor = )
    Aldrig sett eller hört talas om den rasen = )

    Ha en fortsatt skön kväll!

    // Lena

    SvaraRadera
  13. Ja visst är de :-)
    För ett år sedan visste inte jag heller att de existerade.
    Helt underbara små varelser är de!

    SvaraRadera
  14. Vilken tur att du köpte dom för jag hade ju lovat att dom skulle få en plats här om inte annat men samma gäller ju för mig, inte fler förrän till våren. Men jag var ju så sugen på de små raringarna, så söta. Men till sommaren så ska jag ha egna, men de är ju länge dit. Pamelas förra hönor flyttade ju hit och dom e ju verkligen trevliga och välhanterade. Vi måste nog fundera över hönsträff till våren tycker du inte. Ha en skön dag.

    SvaraRadera
  15. Klart vi ska ha hönsträff...fattas bara!! :-)

    SvaraRadera
  16. Thi..hi.. Kjenner meg sååå igjen:-)) Det fine med å få de nå er at det tar jo litt tid (stort sett)før høner som har flyttet begynner å verpe,så etter jul har du senest fra de også.. 4 på en dag er ikke dårlig på denne tiden..De har jo litt ferie på denne tiden..
    Jeg skulle liksom ikke bort jeg skjønner du.En av de nye hønene mine ser ut til å bli mobbet,så jeg er der flere ganger pr.dag for å passe på at hun bl.annet får mat og drikke..Kanskje vi finner en måte og dele de litt på ..
    Fortsatt suuuperdeilig kveld & Klemmmm Randi

    SvaraRadera
  17. Vad fina Lili och Sussie är! Och ägg- lyx! Mina knäppisar lägger inte sedan jag skaffade tupp?

    Roligt med så många bilder förresten! Men inget på Lycka och Cizzi ;-) Var lite nyfikna på dem!

    SvaraRadera
  18. Ha ha...de kanske är fullt upptagna med att uppvakta tuppen? Vem har väl tid att lägga ägg då ;-)
    Näe...bild på damerna blir det inte utan att fråga först iaf :-)

    SvaraRadera
  19. Gusis, vad det värmer i hjärteroten. Dom har ju det alldeles underbart hos dig! Vad fina höns du har och det ser så rent och fin och ordentligt ut i hönshuset! Tack Bente för att du har hand om mina små "blondiner". Dom kunde inte få det bättre! Jag slår en pling framöver om vi har vägarna förbi. Kramen!

    SvaraRadera
  20. Va glad jag blir att du tycker de hamnade rätt Pamela. Älskar verkligen dessa smådamer!
    Du är hjärtligt välkommen när som helst :-)
    Kram.

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails