måndag 8 mars 2010

Byggprojekt igen.....

Jag vill ju kunna skilja av mina MES:ar några veckor framöver och ta avelsägg efter de.(när de nu kommer igång med värpningen)

Jag har ju inte så stort hönshus...och inget ytterligare utrymme att röra mig på sas, så då får det bli en vägghängd lösning. Golvytan är ju lite helig.

Jag har ju lite krav på mig också.

På MES:arnas önskelista står: Bra ljus, utsikt från fönster, möjlighet till utevistelse och rimlig "golvyta" att sprätta runt på.


Då får det bli såhär. En del hänger inne hos kompisarna...och den andra hänger ut i foderutrymmet. Det skall ju såklart dit ett golv, dörr i ytterdelen så de kan komma ut den vägen utan att beblanda sig med resten av flocken...samt såklart sittpinnar, reden osv.

Sedan kan jag använda dörren i innedelen till att stänga till mellan utrymmena också....om jag skulle behöva två små avdelningar...eller bara vill plocka ner den delen som hänger in i den befintliga fjäderbostaden.
(Therese funderar om hon kan använda bygget till sovpinne så länge)

Tycker det är nånting som inte riktigt stämmer här...undrar vad.....

Hej o hå!

12 kommentarer:

  1. Dina hönsbostadslösningar verkar mycket smarta och genomtänkta. Inga fuskbyggen där inte;-)

    SvaraRadera
  2. Vilket fint och praktiskt bygge! Kul med renrasiga ägg och sånt :)

    //F från hönsflocken som är på vils

    SvaraRadera
  3. Göran: Genomtänkta vet jag inte...men sönderfunderade är de iaf ;-) Vet inte hur länge och hur många lösningar som snurrat i min knopp innan jag kom igång :-)

    F: Har några som vill ha ägg från dessa...annars hade jag nog inte brytt mig om att dela av de...

    SvaraRadera
  4. Oj vad fin buren kommer att bli :D En så idé har snurrat i mitt huvud rätt så länge oxå... Hoppas bara att den blir hälften så bra :D

    Ha det bra

    SvaraRadera
  5. Det blir den alldeles säkert Marie....det är bara att klia sig i huvudet ett tag och sätta igång ;-)

    SvaraRadera
  6. Å vad roligt och mysigt och fixa och trixa i hönshuset :o)
    Här har jag så smått börjat blänga på några av hönsapönorna att de borde lägga sig och ruva snart. Tänk så många ägg man borde få plats med under en Orpington-höna... *drömmer*

    SvaraRadera
  7. Jag håller med - du har så otroligt smarta lösningar på allt :)

    Härligt att du fått till det så bra - och härligt att du är tillbaka i bloggvärlden!!!

    SvaraRadera
  8. Det var så länge sedan jag tittade in hos dig och det är alltid lika trevligt.

    Verkligen en smart ide till avelsburen. Bilden längst ned är ju helt underbar!

    SvaraRadera
  9. Jag som har kliat mig i huvudet sen förra sommaren och nu börjar jag nog bli flint...

    Men det var väldigt inspirerande att se din fina bur :D

    SvaraRadera
  10. Ser att du liksom jag ser möjligheterna, hihi, å att vinkeljärn, de måste vara den bästa uppfinningen. Är de ingen som värper hos dig nu? Här spottar dom ut ägg. Ha de så gott.

    SvaraRadera
  11. Jajjamen...vinkeljärn är tingen det! ;-)
    O jodå...nog värper de....de som inte surar...ruggar eller heter MES...:-)

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails