onsdag 29 juli 2009

Min lilla duktiga HÖNA!

I går hörde jag ett underligt gutturalt ljud...som jag upptäckte kom från Una, som sprang runt med något tydligen tungt i näbben.
Jag var tvungen att "sno" den från henne en liten stund...(ni skulle hört hennes utskällning av mig under tiden!)...för att stolt kunna visa er vad min lilla förstfödda dam hade fångat...en liten...(STOR)...ödla!
Jag var så stolt så jag var sprickfärdig!

Jag gav tillbaks den och bad så väldans mycket om ursäkt.

Hon störtade genast iväg med halva gänget efter sig...

...och försvann ur sikte ett tag.
Olivia hoppade upp på Atlas rygg för att få en bättre överblick...men Una fanns inte att se någonstans.

När jag...(och de andra)...hittade henne igen...spankulerade hon omkring med ett mycket belåtet och malligt uttryck i ansiktet.
Min lilla duktiga höna!!
Hittar sin egen mat....o vilken fångst sen!
De är bara knappt 12 veckor gamla, men ser ut som små vuxna hönor och tuppar nu, så jag får väl sluta kalla de "bäbisar"...fast det kommer de ju alltid vara i mina ögon :-)
Hej o hå!

9 kommentarer:

  1. Duktigt! Här fångas bara ödlesvansar, en av hönorna kom med ödlesvansen i munnen samtidigt som en svanslös ödla swischade förbi. Ha ha.

    SvaraRadera
  2. Æsj den var yækki da men høna var jo kjempeflink:) Atlas imponerer stadig der han tasser blant hønene. De ser mere voksen ut nå ja, vakker!
    Her er det litt bloggtørke men i kveld kom regnet og da ble det litt pc..
    Kos deg Bente og klem fra meg:)

    SvaraRadera
  3. Verkligen klok och duktig den hönan. Jag blir bara sååå förtjust i hennes knallgula ben, snacka om schyssta spiror =)

    SvaraRadera
  4. KV:
    Ha ha, det syndes att den här försökt med samma tricket....men det funkade tydligen inte så bra :-)

    Mossan:
    Klem tilbake til deg!

    Blenda:
    Ja, eller hur :-) Alla tre dv.Wyandotterna har dessa knallgula ben...jag är också jätteförtjust i de!

    SvaraRadera
  5. Urg..såg ut som en minikrokodil tycker jag. De är duktiga jägare, en höna jag hade tog en mus en gång. Jisses vilket liv det blev! Alla de andra hönsen ville vara med och dela på denna delikatess!

    SvaraRadera
  6. Cornelia:
    Har hört att de kan fånga möss...men förstår inte riktigt hur i hela friden de kan svälja något som ändå är såpass stort?? :-)

    SvaraRadera
  7. Vilken stojägare! Och jag är även grymt impad av Atlas och rygghönorna, svanshönorna och allt vad det är...

    SvaraRadera
  8. Ewa:
    Ja, det har verkligen blivit en riktig storfamilj av det här...till min stora förtjusning, han är helt underbar med de :-)

    SvaraRadera
  9. Vilken duktig "Hunter" hehehe.
    Kram
    Ann-Charlotte
    PS nu har jag lagt ut en akvarell ;D

    SvaraRadera

 
Related Posts with Thumbnails